Influencer marketing is razend populair. Steeds meer bedrijven maken gebruik van influencers voor het promoten van hun producten en diensten. Maar wat is een influencer eigenlijk? En hoe werkt influencer marketing? Wil je weten of dit ook iets voor jou is? In dit artikel vertel ik meer over deze relatief nieuwe vorm van marketing!

Wat is een influencer?

Een influencer is een persoon met een groot (online) bereik. Iemand wordt als influencer gezien als deze persoon een grote invloed uitoefent op het (koop)gedrag van zijn of haar volgers. De meeste influencers zijn online actief en dan met name via social media kanalen zoals Instagram en YouTube, maar ook bloggers kunnen worden aangemerkt als influencer.

Influencers inspireren hun achterban binnen een focusgebied, bijvoorbeeld beauty, tech of kunst. Zij bouwen een band op met hun volgers door online de interactie op te zoeken. Volgers van bepaalde influencers zien hen als betrouwbare bron van informatie en dat maakt dat een influencer hele gerichte marketingcampagnes kan voeren voor bedrijven.

Hoe werkt influencer marketing?

Influencer marketing is eigenlijk heel erg vergelijkbaar met de ouderwetste mond-tot-mondreclame waarbij we het waardeoordeel van mensen die we kennen belangrijk vinden. Bij influencer marketing kennen we de influencers niet persoonlijk, maar voelt dat vaak wel zo. Het oordeel van een influencer wordt dan ook veelal als betrouwbaar gezien door de volgers van de desbetreffende influencer.

Influencer marketing is het inzetten van personen met een groot bereik om jouw boodschap te verspreiden. Meestal gebeurt dit online via hun social media kanalen, blog of vlog. Veel influencers geven hun eigen draai aan de manier waarop ze jouw boodschap verpakken door zelf beeldmateriaal te maken en teksten te schrijven die passen bij zichzelf. Ze willen immers hun volgers inspireren en weten als geen ander wat hun achterban aanspreekt.

Voorbeeld

Als voorbeeld neem ik Rachel van Sas, beter bekend als “de huismuts”. Met haar 72.000 volgers is zij een van de bekendste influencers van Nederland. Rachel focust zich op onderwerpen die gerelateerd zijn aan interieur, ouderschap en reizen. Onlangs had zij een samenwerking met HEMA waarbij zij houten speelgoed voor kinderen onder de aandacht van haar volgers bracht. In onderstaande Instagram post wordt duidelijk dat Rachel een samenwerking met HEMA is aangegaan door de hashtag #dehuismutscollab, maar de gebruikte foto en bijbehorende tekst passen helemaal bij Rachel. In de comments is te lezen dat veel van haar volgers het afgebeelde houten winkeltje van HEMA na het zien van deze post ook hebben aangeschaft!

 

Waarom influencer marketing?

Influencers zijn actief in een specifieke branche en hebben daarmee een eigen specialisme zoals reizen of koken. Door passende influencers in te zetten voor jouw bedrijf kun je een specifieke doelgroep direct aanspreken.

De consument van nu raakt geïnspireerd door influencers die zij graag volgen en vertrouwen dan ook in het oordeel van hun “helden”. Influencers bouwen gaandeweg een band op met hun volgers. Dat maakt dat een samenwerking tussen een bedrijf en een influencer voor de doelgroep niet zo gauw aanvoelt als reclame, maar eerder gezien wordt als een waardevolle mening van de influencers waar zij zich mee kunnen identificeren. De efficiëntie van een influencer campagne is hierdoor vaak hoger dan bij andere marketingvormen.

Authenticiteit is hierin wel erg van belang. Zo zijn er ook een aantal voorbeelden waarin influencers de plank volkomen misslaan en zij merken, producten of diensten promoten die niet passen bij hun kernwaarden. In dergelijke gevallen ligt het er té dik bovenop dat een Instagram post, blog of vlog gesponsord is en haakt de doelgroep juist af.

Is influencer marketing iets voor jou?

Influencer marketing is begonnen in de fashion- en beauty industrie, maar dat betekent niet dat deze vorm van marketing niet geschikt is voor andere industrieën. Uiteindelijk gaat het om het vinden van de juiste marketingmix, waarbij influencer marketing helpt bij het bereiken van jouw (specifieke) doelgroep.

Een samenwerking met een influencer kan leiden tot een echt partnerschap waarbij er exclusiviteit kan ontstaan tussen de influencer en jouw merk. Een dergelijke samenwerking hoef je niet altijd met de meest bekende influencers aan te gaan. Een influencer met dezelfde doelgroep en waarbij dezelfde thema’s centraal staan als bij jouw bedrijf, kan soms meer betekenen dan een influencer met een groter bereik die verder van jouw bedrijf af staat. Relevantie is namelijk het allerbelangrijkste!

Het vinden van de juiste influencer vergt wel wat kennis. Het is belangrijk dat de influencer dezelfde kernwaarden behelst als die van jouw bedrijf. De samenwerking komt anders onecht over en daarmee niet betrouwbaar. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf gespecialiseerd in software dan is het belangrijk dat de doelgroep geïnteresseerd is in tech en zou het een goede zet kunnen zijn om een samenwerking aan te gaan met een influencer die bijvoorbeeld en tech blog heeft. Deze influencer kan aandacht trekken naar jouw bedrijf door middel van een winactie of social media post. Als je zelf nog niet helemaal thuis bent in deze vorm van marketing zijn er online veel influencer agency’s die jouw bedrijf kunnen koppelen aan een bijpassende influencer.