Beste Webhosting / Nieuws & Achtergrond / SEO verbeteren met een canonical link

Blog

SEO verbeteren met een canonical link

Goed gebruik van een canonical link kan je veel plaatsen in de zoekmachine schelen. De reden is dat Google namelijk waarde toekent aan unieke content en links die jouw site ontvangt. Met canonical links kan…

Goed gebruik van een canonical link kan je veel plaatsen in de zoekmachine schelen. De reden is dat Google namelijk waarde toekent aan unieke content en links die jouw site ontvangt. Met canonical links kan je daarin sturen. In dit artikel leggen we uit hoe dit werkt en hoe jij dit kan inzetten om de zoekresultaten voor jouw website te verbeteren.

Hoe berekent Google jouw ranking?

De exacte rekenmethode voor de Google ranking is een van de best bewaarde geheimen. Wat we wel weten is dat Google ruim 200 algoritmes gebruikt om de juiste positie te bepalen. Er zijn algoritmes die bepalen hoe uniek jouw tekst is. Hoe meer dubbele teksten jouw site heeft, hoe minder de SEO-score. Ook een vrijwel identieke URL voor verschillende pagina’s vinden de bots van Google vervelend. Daarnaast wil Google weten hoe waardevol bezoekers jouw informatie vinden. De landingspagina’s waar bezoekers op de site binnen komen worden dus stevig geanalyseerd. Het is daarom belangrijk om Google goed de weg te wijzen waar de SEO-waarde moet worden opgebouwd. Dit doe je onder meer door een goede canonical link.

Wanneer gebruik je een canonical link?

Volgens Google kun je het beste een canonical gebruiken als je óf verschillende urls gebruikt om naar dezelfde inhoud te verwijzen óf dezelfde content op verschillende pagina’s laat zien.
Deze laatste categorie is uitgebreider dan je zou denken, want er is ook sprake van dezelfde content op verschillende pagina’s als je (grotendeels) dezelfde content op verschillende pagina’s voor verschillende apparaten (desktop, tablet en mobiel) zet of wanneer je een tracking-id aan jouw url toevoegt.

Wat zijn de voordelen van een canonical link?

Als je niets doet zal Google zelf kiezen welke pagina het belangrijkst is en daar de SEO-waarde aan toekennen. Er zijn makkelijk voorbeelden te bedenken waarbij dat ongewenst is. Met een canonical link kun je zelf bepalen waar de SEO-kracht moet worden opgebouwd. Zo bepaal je dus ook welk resultaat te zien is in zoekmachines. Ook telt Google dan alle linkresultaten en bezoekersstatistieken op bij deze ene pagina, zodat je beter kunt meten hoe jouw site presteert.

Hoe plaats je een canonical link?

Ervan uitgaande dat je geen extreem grote site hebt en niet te vaak de urls wisselt, is het het makkelijkste om een verwijzing in een header op te nemen. Uiteraard kun je ook de lijst met Google canonicals even doornemen om te zien welke voor jou het beste is. Als je hebt bepaald welke url de hoofdpagina wordt kun je in de header van alle verwijzende pagina de volgende code zetten:

<link rel=”canonical” href=”https://www,hoofdpagina.com/volledig/url_pad
Als je met thema’s werkt om jouw website te bouwen (zoals bijvoorbeeld een Wordpres theme), kun je niet altijd bij de header-sectie komen. Er zijn plugins waarmee je een header-sectie kunt vullen.

Wat gebeurt er als je geen canonical link instelt of als deze niet werkt?

Als de zoekmachine merkt dat er sprake is van dezelfde content op diverse delen van een site zal deze van geval tot geval zelf kiezen welke pagina het meest relevant is en daar eventuele SEO-waarde aan toekennen. Ook is de bot dan langer aan het zoeken waardoor er minder tijd is om nieuwe content te indexeren. Kortom, je kunt het best zelf aan de slag gaan.

STRATO_banner_Webhosters