Google local search gaat er kort gezegd om dat je gevonden wordt in de omgeving waar jij zaken doet. Net zoals alles vernieuwt geldt dit ook voor zoekmachinemarketing. Het blijkt uit onderzoek dat mensen anders zoeken. Ze zoeken veel vaker via hun mobiele telefoon en willen veel vaker de combinatie met navigatie maken. Ook ontwikkelingen als stemgestuurd zoeken en kunstmatige intelligentie spelen een steeds grotere rol. In dit artikel leggen we uit wat Google local search is, waarom het zo belangrijk is en wat jij zelf kunt doen om beter gevonden te worden. Lees dus snel verder!

Wat is Google local search?

Laten we bij het begin beginnen. Heb je weleens nagedacht over Google? Hoe werkt zo’n zoekmachine en hoe kom je op nummer 1 te staan? Op één staan kan op 2 manieren: door ervoor te zorgen dat de zoekmachine jou bovenaan zet in de resultaten die zij laat zien. Dit noemt men organisch groeien, search engine marketing (SEO) of zoekmachinemarketing. De andere manier heet Search Engine Advertising oftewel adverteren in zoekmachines. Hiermee koop je een plek bovenaan. Als de gedachte ‘kopen, kopen, kopen’ nu door jouw hoofd schiet is het toch beter om even te wachten. Het kopen kan namelijk erg duur zijn en bovendien vinden bezoekers van zoekmachines gekochte resultaten minder interessant. Wij bespreken in dit artikel alleen Google local search via SEO.

Waarom is Google local search zo belangrijk?

Nog niet zo lang geleden ging SEO alleen maar over ‘op 1 staan in Google’ of, ‘bovenaan staan in Google’. Maar stel je nu eens voor dat je een ZZP-schilder bent in Middelburg. Wil je dan echt op nummer 1 staan als iemand uit Friesland ‘muur schilderen’ als zoekterm intypt? Als de muur groot genoeg is waarschijnlijk wel, maar meestal is het niet rendabel genoeg om zover te reizen. De andere kant van de medaille is dat het dan voor jou heel belangrijk is dat je in en rond Middelburg op de gekste manieren gevonden kunt worden. Stel je voor dat mevrouw Jansen uit Middelburg intypt: ‘wie kan mijn muurtje schilderen?’. Google zal dan ongetwijfeld resultaten laten zien en jij wil daar als schilder bij zitten. Dat is, versimpeld uitgelegd, Google local search. Het zal je nu vast duidelijk zijn waarom dit belangrijk is. Ten eerste omdat je geen energie meer steekt in irrelevante zoekresultaten en ten tweede omdat je jezelf maximaal focust op jouw werkgebied.

Waarom blijft Google local search belangrijk?

Uit door Google gehouden onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker zoeken met zoekterm ‘dichtbij’. Sterker nog, zelfs wanneer zij ‘dichtbij’ niet meeschrijven verwachten zij toch resultaten in de buurt. Bovendien gebruiken steeds meer mensen spraak om te zoeken. “Ik wil mijn huis laten schilderen” is dan een logische zoekopdracht. Google weet (meestal) wel waar degene die de tekst uitspreekt woont (in dit voorbeeld in Middelburg) en kan dus de juiste resultaten tonen. Je moet Google dan wel vertellen dat je in Middelburg werkt. Ook dit is Google local search.

Hoe kun je als ondernemer gebruik maken van Google local search?

We begrijpen dat je direct wilt profiteren van deze nieuwe mogelijkheden. Veel SEO-specialisten zullen je vertellen dat het duur is om een dergelijke lokale vindbaarheid te realiseren. Met de vijf tips die wij in dit artikel delen zal je zien dat dit meevalt. Je kunt direct zelf aan de slag en je zult je verbazen over de resultaten.

1. Maak op deze pagina jouw Google bedrijfsprofiel aan;

Als jij jouw bedrijfsprofiel aanmaakt zet je jouw bedrijf als het ware in de database van Google. Hoe meer gegevens jij invult, hoe groter de kans dat Google jouw data bovenaan weergeeft. Google local search wordt geoptimaliseerd als jouw gegevens op de website kloppen met gegevens op het profiel. Het feit dat Google als internetbedrijf de inlogcodes per briefkaart toezendt om zeker te weten dat de bedrijfsadressen kloppen geeft wel aan hoe belangrijk zij dit profiel vinden.

2. Claim Google+ voor jouw bedrijf

Google+ is Google’s poging om Facebook en LinkedIn te koppelen in een eigen product. Zij geven zelf aan dat dit een factor voor vindbaarheid is, dus pak die mogelijkheid!

3. Laat op de website zien waar je gevestigd bent;

Er zijn natuurlijk meer zoekmachines (zoals Bing en Yahoo) die lokaal zoeken mogelijk maken. Ook Google haalt de informatie voor haar indexeringen nog steeds vooral van websites. Zorg dus dat de adresgegevens duidelijk leesbaar, maar zeker ook duidelijk indexeerbaar zijn.

4. Zorg dat je locale reviews scoort;

Als andere mensen of bedrijven die in jouw werkgebied gevestigd zijn reviews achterlaten, dan is dit voor de zoekmachines een extra bevestiging dat zij er goed aan doen om jouw gegevens te laten zijn bij relevante zoekopdrachten in jouw gebied. Dit wordt nog versterkt wanneer de reviews positief zijn. Het ontvangen van (lokale) reviews draagt dus zeker bij aan een betere plek in Google local search.

5. Voeg jouw website toe aan jouw KVK-registratie

Het is wellicht op het eerste gezicht een onverwachte tip. Overzichtswebsites zoals bedrijvengidsen etc. halen graag hun gegevens uit de Kamer van Koophandel. Vaak maken zij op basis van deze gegevens adressen op hun site aan. De bedoeling is dan om jou als ondernemer te verleiden een gratis profiel om te zetten in betaalde vermelding. Of je daaraan meewerkt laten we graag aan jouw gezonde verstand en budget over, maar zo is in ieder geval wel extra bevestigd dat jouw bedrijf legitiem is en wellicht zelfs ook waar jouw bedrijf gevestigd is.
Uiteraard combineren de zoekmachines de gegevens van deze bedrijvengidsen ook.
Nu kun je er natuurlijk ook voor kiezen om jouw KvK-gegevens niet aan te passen en zelf op zoek te gaan naar directories die gratis vermeldingen bieden. Er zijn echter diverse redenen om daar terughoudend mee te zijn.

Hopelijk hebben we je zo geholpen om jouw website weer een stukje vindbaarder te maken bij jouw doelgroep. Alvast veel goed zaken gewenst!