Te vaak zie ik websites voorbijkomen die gebouwd zijn vanuit de zender. Dat wil zeggen de persoon of het bedrijf achter de website wil vertellen en laten zien wat zij allemaal kunnen en doen. Een goede website daarentegen is gebouwd om antwoorden te geven op vragen die bezoekers (en potentiële klanten) hebben.

Voorbeeld 1: De klusjesman

Een klusjesman maakt een website waarbij hij zichzelf voorstelt, in welke regio hij werkzaam is en vervolgens laat zien wat hij allemaal heeft gemaakt. Een foto en een verhaal over een pergola, een schuurtje en een inbouwkast in de hal. Dit klinkt logisch en zal best redelijk werken in dit geval.

Als we het echter vanuit de klant bekijken zal deze wellicht op zoek gaan naar informatie rondom de pergola, wat voor type pergola’s zijn er mogelijk? wat kosten pergola’s om te laten maken? Welke materialen zijn het meest geschikt? Dit zijn enkele vragen die een klant wellicht heeft, het is niet moeilijk om hier antwoorden op te geven in de website.

Vervolgens kan natuurlijk duidelijk gemaakt worden wanneer en waarom deze klusjesman deze specifieke pergola ook voor je kan bouwen en tegen welk tarief. Zo beantwoord je in eerste instantie een algemene vraag met vervolgens een concreet aanbod.

Voorbeeld 2: De Coach

Een ZZP’er die coaching aanbiedt zal geneigd zijn over allerlei verschillende soorten varianten van coaching een uitgebreid stuk tekst te schrijven. Hiermee kan de coach laten zien kennis van zaken te hebben. Echter wie al op zoek is naar ‘Bedrijfscoaching’ of ‘Teamcoaching’ heeft hier niet zoveel aan. Deze mogelijke klant zal zich bij het lezen van elke tekst afvragen: “Waarom bedrijfscoaching van specifiek deze coach?”.

Kortom, wat doet deze coach anders? wat kan deze coach? Wie is deze coach waardoor de teamcoaching ‘beter’ en ‘nuttiger’ is?

De persoon die zoekt naar coaching en varianten van coaching zal hoogstwaarschijnlijk behoefte aan coaching hebben. Maar waarom deze specifieke coach de juiste keuze is, dat is iets wat nog ingevuld moet worden, die ‘vraag’ moet nog worden beantwoord.

Oefening

Nu is het tijd om te controleren in hoeverre je eigen website de juiste antwoorden geeft. Ga naar Google Search Console en bekijk hier enkele zoekopdrachten die mensen hebben gebruikt en waarmee ze op je website zijn terecht gekomen. Zoek bij voorkeur naar zoektermen van minimaal 3 woorden en zodra je een interessante in de lijst ziet kun je erop klikken. Vervolgens zie je in het tablad ‘Pagina’s’ op welke pagina bezoekers uitkomen via deze zoekterm. Op deze manier heb je een ‘vraag’ uit Google en een ‘Antwoord’ van je eigen website in de vorm van de pagina waar ze terechtkomen. Probeer nu kritisch naar deze pagina te kijken en te beoordelen in hoeverre die pagina echt het best mogelijke antwoord op die vraag vindt.

3 Algemene Tips

Bijna altijd gelden de volgende 3 algemene tips om elke pagina van je website te verbeteren en duidelijker te laten aansluiten bij vragen van bezoekers.

  1. Geef elke pagina één hoofddoel
  2. Maak vraag en antwoord duidelijk
  3. Maak het onderscheidend van alle concurrenten die ook een antwoord proberen te geven