Hoe begin je met webhosting? We leggen uit wat webhosting is, hoe je ermee kunt starten en wat je nodig hebt om een keuze te maken tussen de honderden aanbieders.

Wat is Webhosting?

Webhosting is een computer (een server) met een stukje ruimte daarop gereserveerd voor jouw eigen website. Deze server staat in een datacenter zodat deze 24 uur per dag, 7 dagen per week gereed is de website te tonen aan internet gebruikers over de hele wereld.

Soorten Webhosting

Er zijn verschillende mogelijkheden als het gaat om webhosting.

Shared Hosting

De meest gangbare (met name voor beginnende gebruikers) is gedeelde webhosting (shared webhosting). Hiermee krijg je een stukje schijfruimte op een server toebedeeld voor je eigen website, op deze manier er kunnen tientallen tot wel duizenden websites op één server worden geplaatst. Omdat er zoveel klanten gezamelijk van één server gebruik kunnen maken is dit een erg betaalbare variant, prijzen zijn soms zo goedkoop als €1 per maand.

Dedicated Hosting

Het is ook mogelijk de gehele server te reserveren voor je eigen website, dit kan door middel van Dedicated Hosting. Dit is flink duurder dan Shared hosting en met name geschikt voor erg grote websites met bezoekersaantallen van bijvoorbeeld honderduizend per maand en meer. Prijzen voor dedicated hosting lopen snel op tot boven de €100 per maand.

VPS Hosting

Tussen shared hosting en dedicated hosting in zit VPS hosting. Hiermee kun je een Virtuele Privé Server afnemen. Het kan gebruikt worden als eigen server en er zijn software instellingen mogelijk die bij shared hosting niet mogelijk zijn. Tegelijkertijd wordt de rekenkracht verdeeld over meerdere computers. Let er goed op dat er weer veel verschillende vormen van VPS hosting bestaan, het grootste onderscheid bij VPS hosting zit in Managed en Unmanaged hosting. Bij Managed VPS zorgt het hosting bedrijf voor de installatie, beveiliging en updates van je besturingssysteem terwijl je bij Unmanaged zelf 100% verantwoordelijk bent.

In de basis zijn deze drie verschillende varianten van hosting belangrijk, in het gebruik zie je dat er ook veel gesproken wordt over bijvoorbeeld WordPress Hosting en Magento Hosting. Wanneer een hosting bedrijf WordPress Hosting aanbiedt betreft dit vaak Shared Hosting ingericht voor het gebruik van WordPress, het kan ook als VPS hosting worden aangeboden. Wanneer een hosting bedrijf het abonnement dus een specifieke CMS naam geeft weet je in ieder geval zeker dat je gemakkelijk het betreffende CMS kunt gebruiken.

Een Domeinnaam Registreren

Een domeinnaam is een naam + een extensie (uitgang). Een domeinnaam gaat hand in hand met webhosting, sommige hosters laten je niet eens hosting bestellen zonder er een domeinnaam aan te koppelen. Het is echter niet noodzakelijk webhosting en een domeinnaam bij hetzelfde bedrijf af te nemen, het is vaak wel makkelijk. Het is mogelijk om je eigen domeinnaam te bedenken en de uitgang (bijvoorbeeld .NL) naar wens te kiezen. In Nederland is .NL de meest gebruikte domeinuitgang, in België is het .BE en internationaal is het .COM.

Algemene Tips voor het kiezen van een domeinnaam

Voor elk bedrijf is het belang van de domeinnaam anders, voor veel bedrijven zal de merknaam/handelsnaam prima voldoen. Toch zijn er vaak verschillende mogelijkheden en lastige keuzes als het gaat om een domeinnaam. We geven enkele algemene tips die vaak nuttig zijn.

Kort maar krachtig

Soms kan een langere naam het bedrijf of de activiteiten beter omschrijven, echter vaak is korter duidelijker en sterker. Zeker wanneer het een domeinnaam betreft die gebruikers/bezoekers zelf moeten onthouden en intypen.

Géén cijfers & leestekens

Cijfers en leestekens zijn vaak verwarrend bij domeinnamen. Toch wordt het wel veel gebruikt, een simpele reden kan zijn dat de naam zonder leestekens (vaak het koppelteken) al is geregistreerd. Indien dit het geval is kan een leesteken helpen, echter bedenk ook goed dat het onderscheid tussen de websites in de toekomst lastig zal zijn.

Onderscheidend

Een unieke domeinnaam helpt op meerdere fronten, niet alleen kunnen mensen het wellicht beter onthouden en helpt het zo de merkwaarde. Het kan ook erg nuttig zijn in de zoekmachines, een unieke naam zal weinig andere resultaten naar voren brengen waardoor alle bezoekers gelijk bij jouw domein uitkomen.

Passende extensie

Voor Nederlandse bedrijven is meestal de .NL het meest geschikt om als domeinuitgang (extensie) te kiezen. Een bedrijf met internationale ambities kan alvast voor de .COM gaan. Voor Duitsland is .DE gangbaar en in België gebruiken serieuze bedrijven .BE. Er zijn nog erg veel andere uitgangen mogelijk zoals .IO en .AMSTERDAM. Deze zijn soms handig maar worden vaak minder serieus genomen.

Webhosting Kiezen

Wie voor het eerst webhosting diensten vergelijkt zal zich vaak richten op opslagruimte, dataverkeer en de maandprijs. Dit zijn dan ook belangrijke onderdelen, echter wordt vaak door andere aspecten bepaald in hoeverre klanten tevreden zijn en tevreden blijven met hun dienstverlener. De harde specificaties zijn in zeker mate een soort basis vereiste, dit is noodzakelijk. Echter zorgen onderstaande onderdelen ervoor dat je een prettige klantervaring beleeft.

Gebruikerservaringen

Wie kan je beter vertellen hoe goed een bedrijf is dan een huidige klant? Het is niet zonder reden dat de duizenden gebruikerservaringen op onze websites een cruciaal onderdeel vormen van een vergelijking en zoektocht naar het hosting bedrijf dat bij je wensen aansluit. Toch moet je ook bij gebruikerservaringen goed opletten, niet elke ervaring is gelijk. Hosting bedrijven proberen namelijk hun tevreden klanten zo goed mogelijk te wijzen op de mogelijkheid een ervaring achter te laten. Op deze manier krijg je soms een erg positief beeld van een bedrijf. Het deel ontevreden klanten heeft misschien geen zin om te ‘klagen’ en laat geen ervaring achter. We raden aan daarom niet zozeer enkel af te gaan op het sentiment van de beoordelingen maar met name op de inhoud. Wellicht zijn er tientallen positieve ervaringen over hoe snel en goed ze werden geholpen na een storing of hack, dit duidt echter wel gelijk op storingen of hacks.

Klantenservice

Het klinkt misschien vanzelfsprekend dat je een goede klantenservice wil hebben bij je webhosting pakket, echter de verschillen hierin zijn enorm. Zo is het erg gebruikelijk dat goedkopere hosters (budget hosters) géén telefonische ondersteuning bieden en enkel email of online tickets toestaan om vragen te stellen. Wie hier ervaring mee heeft weet dat technische problemen met tickets en email soms vele berichten nodig hebben om de uiteindelijke oplossing te vinden, dit kan erg frustrerend zijn terwijl bellen vaak een stuk sneller en simpeler is. Let bij een telefoonnummer ook op de openingstijden en eventuele telefoonkosten. Het meest lastige is tenslotte de kwaliteit van de medewerker die je aan de lijn krijgt. Dit is moeilijk om te onderzoeken en kan soms weer uit de gebruikerservaringen worden opgemaakt.

Uitbreidingsmogelijkheden

Wellicht is uitbreiden niet het eerste waar je aan denkt maar toch is dit van belang. Wie met een website begint start vaak klein. Echter de kans dat er in de loop van tijd meer functionaliteiten nodig zijn is groot, dit is vaak het moment dat gebruikers merken dat hun huidige hosting toch niet meer geschikt is. Denk daarom vooraf na welke uitbreidingen je wellicht kunt verwachten. Gaat het met name om meerdere websites, of juist webwinkels of juist één steeds groter wordende website? Het kan ook juist zijn dat je door groeiend gebruik van de website steeds meer eisen aan de prestaties gaat stellen. Wanneer je op deze manier naar je website en webhosting kijkt zul je wellicht beter kunnen inschatten wat een passend bedrijf voor de lange(re) termijn is. Op termijn veranderen van aanbieder en een website verhuizen kan natuurlijk maar kost tijd en moeite, wanneer mogelijk is het prettig dit te voorkomen.