Leuk zo’n website en zo’n redelijk goedkoop hosting pakketje. Maar daar begint het pas. Daarna moet Google jouw site nog vinden en bezoekers aan jou overdragen, daarvoor moet je hoog in de rankings staan, iets dat moeilijker is dan ooit tevoren…
Waar je vroeger met het kiezen van de juiste zoekwoorden en een goede URL-structuur al een eind kwam, is dat nu niet meer genoeg. Over-optimalisatie kan zelfs averechts werken. Een recent voorbeeld is de case van HouseFresh, een website gericht op luchtreinigers. Hun site kreeg te maken met een harde SEO-klap, waarbij ze bijna alle posities in de zoekresultaten verloren. Dit toont aan hoe risicovol het kan zijn om afhankelijk te zijn van standaard SEO-strategieën.
HouseFresh, een website gericht op producten voor ‘air purifiers’, kreeg recent te maken met een behoorlijke google klap / SEO-probleem met Google. Hun site, die eerder goed scoorde in de zoekresultaten, verloor plotseling alle posities door veranderingen in Google’s algoritmes en strengere richtlijnen tegen bepaalde contentstrategieën.
Daar gingen ze vervolgens hard tegen in en leidde tot een klein herstel: Toch hielden ze zich aan alle standaard regels.. Maar ze kwamen er totaal niet verder mee. De situatie van HouseFresh laat zien welke uitdagingen kleinere of niche-websites kunnen tegenkomen wanneer Google zijn algoritmes aanpast, vooral als ze sterk afhankelijk zijn van specifieke SEO-technieken. Dit kan soms leiden tot één grote ineenstorting van de bezoekersaantallen.. Heel vervelend en ook de reden dat die standaard tips niet meer opgaan.
De wereld van SEO verandert nu echt maandelijks. Waar je vroeger met een paar zoekwoorden en een strakke URL-structuur al een eind kwam, moet je tegenwoordig veel voorzichtiger te werk gaan. Wil je voorkomen dat je, net als HouseFresh, een tik van Google krijgt? Volg dan deze tips om je kansen op een betere positie te vergroten, zonder te over-optimaliseren:
Google wil zien dat je site waardevolle informatie biedt aan echte mensen. Zorg ervoor dat je content nuttig, informatief en aantrekkelijk is voor je doelgroep. Probeer minder te focussen op zoekwoorden en meer op wat je bezoekers echt willen lezen. Maar ook dit is super cheesy, en beginners snappen vaak niet wat ze moeten doen als ze beter willen ranken in Google. Waar dit op neerkomt: schrijf NOOIT iets als je niet echt waarde toevoegt. Voor de lange termijn ga je het niet redden met die wollige contentbrei.
Te veel optimalisatie, zoals het overmatig gebruik van zoekwoorden of het herhalen van zinnen, kan de aandacht van Google op de verkeerde manier trekken. Schrijf op een natuurlijke manier en zorg dat je site gebruiksvriendelijk blijft. Hierbij moet je ook oppassen dat je niet ‘per ongeluk’ te vaak een keyword gebruikt. Doe op je belangrijkste pagina’s even een Ctrl + F en kijk of je niet te vaak terugkomt bij je hoofdzoekwoorden.
Misschien wel de moeilijkste tip, want niets is irritanter dan een concurrent die je inhaalt met gekochte onzin-backlinks. En vaak wil je zelf ook wel zo hard gaan!
In plaats van kunstmatig links te verzamelen, richt je op kwalitatieve backlinks. Laat je site bijvoorbeeld linken door andere betrouwbare websites. Denk aan relevante blogs, nieuwssites of vak-platformen die jouw expertise kunnen versterken. Ook echt unieke onderzoeken en awards doen het goed.
Google waardeert een goede gebruikerservaring. Dit betekent dat je website snel moet laden, goed leesbaar is op mobiele apparaten en een logische navigatiestructuur heeft. Kleine technische verbeteringen kunnen een groot verschil maken, en dan ben je er ook nog niet helemaal: Je moet de boel ook verversen en niet stilstaan
Stilstaan is achteruitgang
Publiceer regelmatig nieuwe, waardevolle content. Dit laat aan Google zien dat je site actief is en up-to-date blijft. Focus hierbij op onderwerpen waar jouw site echt een unieke waarde kan bieden. Een site die een jaar lang stilstaat is in de ogen van Ome Google al niet meer eentje die goed gevonden moet worden! (toch kan zelfs zo’n site nog goed ranken)
Bouw een content kalender op voor jezelf, deze kan er als volgt uit zien:
Zoek een unieke invalshoek of specialiteit die past bij jouw website. Door waarde toe te voegen die anderen niet bieden, vergroot je de kans dat bezoekers terugkeren en anderen aanraden om je site te bezoeken.
Ga niet te breed! Ga bijvoorbeeld nooit als je een website hebt over hosting schrijven over hoe je hoog in Google moet komen! Laat dat maar aan de SEO’s over =)
Maak gebruik van tools zoals Google Search Console en Analytics om te zien hoe je website presteert. Deze tools geven je inzicht in verbeterpunten en kunnen helpen om vroegtijdig problemen te signaleren. Zonder Google Search Console zouden wij niet kunnen werken; deze tool is een must, en de andere tools zijn redelijk onzinnig. Semrush en Ahrefs zijn te dure tools; begin er niet aan voordat je precies weet wat je doet!
Nee
Sterker nog je gaat het waarschijnlijk eerst een paar keer fout doen… Maar daar leer je dan weer van.
Het verbeteren van je vindbaarheid op Google kost tijd. Vooral bij een nieuwe website duurt het meestal even voordat je zichtbaar wordt. Met consistentie en geduld zie je echter op termijn resultaat.
Oh ja, en gratis een extra tip:
Snelle hosting helpt ook!