Maak kennis met WooCommerce, een veelbesproken webshop-plugin voor WordPress. Hoe is het ontstaan, wat is het en hoe kun jij het voor jouw online onderneming inzetten?

Hoe is WooCommerce ontstaan

WooThemes is het bedrijf achter WooCommerce en werd in 2008 door liefhebbers van WordPress opgericht. Het is dus geen bedrijf of onderdeel van WordPress zelf. Daar waar ze met het uitbrengen van enkele thema’s zijn begonnen, werd in 2011 WooCommerce uitgerold, hetgeen intussen is uitgegroeid tot hun grootste product. In hetzelfde jaar publiceerden ze hun 100ste thema. Uitgangspunt van de ontwikkeling was om een gratis e-commerce-plugin uit te rollen voor de WordPress community die een goede veiligheid en gebruikersvriendelijkheid biedt. De hele historie lees je hier.

Wat is WooCommerce

WooCommerce is succesvol webshopsysteem dat intussen wereldwijd meer dan 5 miljoen keer gedownload is. Het is een omgeving (plugin) die je gemakkelijk en gratis kunt downloaden. De online winkel kun je naar wens inrichten. Zo zijn er productpagina’s, afrekenpagina’s, veilige betaalmethodes met creditcard en allerlei dashboards. Er bestaan ook betaalde en gratis extensies waarmee je je webshop verder kunt uitbreiden. Standaard zit iDeal er niet bij inbegrepen, maar kun je het wel eenvoudig koppelen via bijvoorbeeld één van de populairste betaalproviders Mollie.

Voordelen WooCommerce

Het belangrijkste voordeel van WooCommerce dat eigenlijk altijd wel genoemd wordt is de flexibiliteit die het platform biedt. Daarnaast is WooCommerce:

  • Makkelijk in gebruik
  • Gratis in aanschaf en kent het geen licentiekosten
  • Open Source en up-to-date
  • Een krachtig analytisch platform

Elk aspect maakt het tot een populair webshop-pakket, zoals we verderop toelichten.

Groot aantal functionaliteiten en flexibiliteit

Je staat misschien niet eens stil bij alle functionaliteiten die een webshop compleet maakt, maar binnen WooCommerce is er van alles mogelijk. Denk aan het toevoegen van tags, categorieën en attributen (productkenmerken). Aan valuta, BTW en locaties die verschillende kunnen zijn. Reviews, sorteer- en filteropties. Geavanceerde track & trace opties. Je kunt het zo gek niet bedenken of WooCommerce biedt je deze mogelijkheden.

Open Source platform

WooCommerce is open source, wat betekent dat ontwikkelaars overal ter wereld toegang hebben tot de bron (de code) van de software. Mede omdat het zo populair is, kun je er dan ook van uitgaan dat er continu mensen aan werken om het steeds weer verder te verbeteren. WooCommerce wordt dus voortdurend doorontwikkeld door een grote groep ontwikkelaars. Daardoor worden nieuwe ontwikkelingen vaak snel doorgevoerd.

Hoge gebruiksvriendelijkheid

WooCommerce biedt een hoge gebruiksvriendelijkheid, dit komt mede doordat het Open Source is en de ontwikkelaars waarde hechten aan een hoog gebruiksgemak, wat je terugziet in de doorontwikkeling. Het leren werken met WordPress en WooCommerce is over het algemeen niet zo lastig als bijvoorbeeld Magento.

Statistieken en cijfers

Als je een webshop hebt, zijn statistieken over het gedrag van je klanten belangrijk. WooCommerce biedt standaard statistieken en een dashboard die intuïtief te bedienen is. Bovendien kun je WooCommerce heel goed integreren met andere statistische programma’s, zoals Google Analytics.

WooCommerce hoe inzetten

Het hangt helemaal van je doelen af, maar als je slim gebruik maakt van alle mogelijkheden is WooCommerce een geschikte keuze voor uiteenlopende webshops. Het biedt allerlei functionaliteiten en extensies en is daardoor enorm flexibel inzetbaar. Het gebruiksgemak maakt het daarnaast een geschikt platform voor beginners. Maar vergis je niet: ook doorgewinterde webshopeigenaren maken al jaren met succes gebruik van dit platform.