Beste Webhosting / Nieuws & Achtergrond / Goed idee voor een Website, Wat Nu? (5 Stappen)

Blog

Goed idee voor een Website, Wat Nu? (5 Stappen)

Genietend van een heerlijke vakantie gaan je gedachten de vrije loop en komen (vaak) de beste ideeën. Heb je een geweldig idee voor een nieuwe website dan volgt al snel de vraag, wat nu? In…

Genietend van een heerlijke vakantie gaan je gedachten de vrije loop en komen (vaak) de beste ideeën. Heb je een geweldig idee voor een nieuwe website dan volgt al snel de vraag, wat nu? In deze 5 stappen helpen we je van idee naar website.

Stap 1: (Domein)naam bedenken

Een nieuwe website begint meestal met een naam en daarmee een domeinnaam. Al voor minder dan €5 per jaar registreer je een eigen (.NL) domein. Lastiger is het om een goede passende domeinnaam te bedenken, die ook nog vrij beschikbaar is (er zijn reeds 5,8 miljoen .NL domeinen geregistreerd!). Je kunt ervoor kiezen een naam te bedenken die uniek is en goed te onthouden. Een andere tactiek is juist een erg letterlijke domeinnaam te kiezen die exact beschrijft wat je website aanbiedt.

Als je van de website echt een bedrijf gaat maken is het zaak vooraf ook de KVK database te raadplegen op handelsnamen. Wanneer een handelsnaam reeds is geregistreerd zegt dit niet direct dat je deze niet kunt gebruiken, zeker wanneer dit bedrijf er niet actief mee onderneemt hebben zij vaak weinig rechten. Toch is het een kleine zoektocht waard.

Stap 2: Is het domein nog vrij?

Via SIDN.nl kun je vrije .NL domeinen onderzoeken. Wanneer een domein reeds geregistreerd is kun je ook de contactgegevens via deze database vinden om wellicht te proberen tot een overname van het gewenste domein te komen.

Stap 3: Domein (en Webhosting) bestellen

Hand in hand met het registreren van een domeinnaam gaat ook de keuze voor webhosting. Het is weliswaar goed mogelijk een domeinnaam bij bedrijf X te bestellen en webhosting bij bedrijf Y, toch vinden veel ondernemers het makkelijk dit bij één partij onder te brengen. Het voordeel hiervan is vooral dat webhosting en domeinnaam gelijk gekoppeld zijn, je hoeft zelf géén DNS of nameserver instellingen meer in te voeren. Ook ligt de verantwoordelijkheid voor domein en hosting op deze manier bij één partij.

Indien je inderdaad de voorkeur geeft aan één partij voor beide diensten raden we je aan met name op de webhosting te selecteren. Dit is niet alleen de duurdere dienst, het is ook belangrijker voor de prestaties van je website. Een domeinnaam registratie is overal min of meer van gelijk niveau.

Wat veel over het hoofd wordt gezien bij de keuze voor webhosting zijn deze drie dingen:

  • Is er wel of niet telefonisch contact mogelijk?
  • Wat is het reguliere tarief na de kortingsperiode?
  • Wat zijn de upgrade mogelijkheden?

Gebruik onze vergelijker om de juiste webhosting te vinden.

Stap 4: Marktonderzoek

Waarschijnlijk heb je dit al gedaan of ben je er zelfs mee begonnen. Wij raden je aan hier ruim de tijd voor te nemen, het zal je enorm helpen om (indien aanwezig) vergelijkbare websites te bekijken. Wanneer blijkt dat er nog géén vergelijkbare website in de markt is kan dit natuurlijk positief zijn, je bent de eerste! Het kan ook een nadeel zijn, als er géén andere vergelijkbare websites zijn betekent dat misschien ook dat er géén behoefte is? Probeer daarom ook goed in het Engels te zoeken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Die markten zijn een stuk groter en de kans dat daar een vergelijkbare website is ook groter.

Zijn er wél al één of meerdere websites die lijken op je idee dan is dat geen reden tot zorgen. Indien deze websites commercieel succesvol zijn is dit een bevestiging van je idee. Ook is er vaak nog ruimte voor een nieuwe aanbieder in een markt, zeker als je een eigen insteek hebt.

Stap 5: Wat ga je ‘verkopen’?

Er van uitgaande dat de website commercieel is ga je iets verkopen. Dat kan een product of dienst zijn maar het kan ook een advertentieruimte zijn. Het is te gemakkelijk om te denken, eerst bezoekers krijgen, dan komt de omzet vanzelf. Houdt vanaf het begin rekening met je verdienmodel, zo weet je op welke doelgroep je je moet richten, waar je artikelen over moet schrijven, welk design het beste past et cetera.

Populaire online verdienmodellen:

  • Affiliate Marketing (Verkoop producten van derden op commissiebasis)
  • Abonnementsmodel (verkoop toegang op basis van een abonnement)
  • Advertenties (verkoop ruimte op je website)
  • Advisering (verkoop je eigen tijd)

GERELATEERDE ARTIKELEN:

STRATO_banner_Webhosters