Strato is één van de grootste hosts van Nederland, vandaar dat het ook tijd werd om eens de diepte in te duiken, ditmaal via een interview met Sjef Huijbregts Marketing Manager van Strato.
Over Strato: Strato is van oorsprong een webhostingbedrijf uit Berlijn, maar naast Duitsland is Strato ook actief in een aantal andere landen, waaronder Spanje, Zweden en dus Nederland. Vandaar dat het tijd werd voor een interview om te kijken naar deze host en wat ze in Nederland allemaal aan het doen zijn!
Mijn team en ik zijn verantwoordelijk voor alle communicatie van Strato in Nederland, een afwisselend takenpakket. We houden ons onder andere bezig met het optimaliseren van de Nederlandse website, het creëren en doorvoeren van reclamecampagnes en het onderhouden van onze social media-kanalen. Ook het aanpassen van producten en prijzen aan de Nederlandse markt is één van onze opgaven. Hierbij werken we altijd samen met de andere afdelingen binnen Strato.
Voordat ik in mijn huidige functie terechtkwam, werkte ik bij onze klantenservice. Daar ben ik in 2013 begonnen. Drie jaar later ben ik naar onze marketingafdeling gewisseld. Door mijn ervaring bij onze klantenservice, ken ik onze producten en klanten goed. Dit is een groot voordeel in mijn rol als marketingmanager.
Een normale dag bestaat eigenlijk niet, verschillende thema’s wisselen zich vaak snel af. Maar ik kan drie belangrijke onderwerpen noemen waarmee we ons dagelijks bezighouden.
We zijn met een relatief klein team van drie mensen voor de Nederlandse markt verantwoordelijk. Dit bestaat naast mijzelf uit een Head of International Growth, die naast Nederland ook voor de groei in andere internationale markten verantwoordelijk is, en een PR- & social-media-manager. Daarnaast zijn er nog ongeveer 20 collega’s actief voor onze Nederlandstalige klantenservice.
Strato is een van de grootste webhosters van Europa. Deze schaalgrootte brengt veel voordelen met zich mee, bijvoorbeeld dat we veel kunnen investeren in productontwikkeling en dat we onze prijzen laag kunnen houden.
Tegelijkertijd betekent het echter ook dat we onze processen tot op zekere hoogte moeten standaardiseren. Wanneer een klant contact met ons opneemt, zijn de interne wegen om een probleem op te lossen soms wat complexer. Daardoor kunnen we niet altijd meteen een gepersonaliseerde oplossing bieden. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van onze producten. Om dit op te vangen heeft ons team een hele directe relatie met onze klantenservice. We staan dagelijks in contact om issues te bespreken en op te lossen.
Onze cloudopslag HiDrive is uniek. Je ziet dat steeds meer mensen onafhankelijker willen worden van grote Amerikaanse cloudreuzen en een alternatief zoeken voor hun iCloud of Google Drive. Dat alternatief bieden wij, zowel voor privégebruikers als ondernemers.
HiDrive kun je gebruiken als back-upstation voor je pc, mobiele apparaten of server. Je kunt foto’s en video’s vanaf je smartphone eenvoudig synchroniseren. Grote bestanden deel je via een sharelink. Daarnaast is HiDrive flexibel uit te breiden met optionele features. Zo kun je gebruikmaken van toegangsprotocollen als rsync, bijvoorbeeld om je NAS-server te synchroniseren. Met HiDrive Office kun je documenten direct in de cloud bewerken, ook als team.
“We zijn inmiddels de bekendste webhoster van Nederland. “
We zijn trots op onze reclamecampagnes en hiermee zullen we ook zeker doorgaan. Op dit moment kun je onze “Big Head” campagne nog tegenkomen:
Die opvallendheid en de humoristische manier om onze producten en diensten te presenteren, is een deel van ons DNA.
We zijn misschien wel iets minder luidruchtig geworden. De hele wilde campagnes waren goed om onze bekendheid op te bouwen, maar zorgden bij kijkers ook weleens voor irritatie. Maar niet zonder resultaat, we zijn inmiddels de bekendste webhoster van Nederland. Daarom kunnen we het in onze campagnes iets rustiger aan doen en ons meer richten op de inhoudelijke boodschap; die blijft net als onze producten sterk.