Strato Nederland: “Natuurlijk is onze ambitie om de grootste te worden”

Grappig AI plaatje van een blij jongetje

Strato is één van de grootste hosts van Nederland, vandaar dat het ook tijd werd om eens de diepte in te duiken, ditmaal via een interview met Sjef Huijbregts Marketing Manager van Strato.

Over Strato: Strato is van oorsprong een webhostingbedrijf uit Berlijn, maar naast Duitsland is Strato ook actief in een aantal andere landen, waaronder Spanje, Zweden en dus Nederland. Vandaar dat het tijd werd voor een interview om te kijken naar deze host en wat ze in Nederland allemaal aan het doen zijn!

strato sjef

Wat zijn de verantwoordelijkheden van het marketing team bij Strato?

Mijn team en ik zijn verantwoordelijk voor alle communicatie van Strato in Nederland, een afwisselend takenpakket. We houden ons onder andere bezig met het optimaliseren van de Nederlandse website, het creëren en doorvoeren van reclamecampagnes en het onderhouden van onze social media-kanalen. Ook het aanpassen van producten en prijzen aan de Nederlandse markt is één van onze opgaven. Hierbij werken we altijd samen met de andere afdelingen binnen Strato.

Voordat ik in mijn huidige functie terechtkwam, werkte ik bij onze klantenservice. Daar ben ik in 2013 begonnen. Drie jaar later ben ik naar onze marketingafdeling gewisseld. Door mijn ervaring bij onze klantenservice, ken ik onze producten en klanten goed. Dit is een groot voordeel in mijn rol als marketingmanager.

Kan je aangeven hoe in jouw rol een normale dag eruit ziet? Wat zijn issues die bijvoorbeeld spelen op directie niveau bij een grote host?

Een normale dag bestaat eigenlijk niet, verschillende thema’s wisselen zich vaak snel af. Maar ik kan drie belangrijke onderwerpen noemen waarmee we ons dagelijks bezighouden.

  • Het uitbreiden en optimaliseren van ons productaanbod. Daarvoor stellen we ons de volgende vragen: Hoe gebruiken klanten onze producten? Welke diensten en functies hebben ze behoefte aan? Hoe kunnen we ons productaanbod verder uitbreiden? En specifiek voor ons team: hoe kunnen we onze producten aanpassen aan de Nederlandse markt, bijvoorbeeld qua features en prijzen.
  • Het optimaliseren van onze website. Hierbij gaat het erom, hoe onze websitebezoekers snel de informatie vinden die ze nodig hebben. Dit doen we onder andere met behulp van analytics-tools, gebruikerstests en A/B-tests.
  • Marketing en communicatie. We houden ons bezig met het plannen en doorvoeren van campagnes op TV en social media. Maar we doen ook veel aan online marketing: SEA, display, YouTube en andere kanalen. Ook proberen we graag nieuwe dingen uit. Naast onze kanalen op Facebook, X en Instagram zijn we dit jaar bijvoorbeeld gestart op TikTok. Met de eerste resultaten zijn we erg tevreden.

Kunnen jullie iets meer toelichten over jullie positie als Strato in Nederland?

We zijn met een relatief klein team van drie mensen voor de Nederlandse markt verantwoordelijk. Dit bestaat naast mijzelf uit een Head of International Growth, die naast Nederland ook voor de groei in andere internationale markten verantwoordelijk is, en een PR- & social-media-manager. Daarnaast zijn er nog ongeveer 20 collega’s actief voor onze Nederlandstalige klantenservice.

De reviews op Webhosters zijn goed, maar niet perfect; waar denk je dat nog verbeterpunten liggen?

Strato is een van de grootste webhosters van Europa. Deze schaalgrootte brengt veel voordelen met zich mee, bijvoorbeeld dat we veel kunnen investeren in productontwikkeling en dat we onze prijzen laag kunnen houden.

Tegelijkertijd betekent het echter ook dat we onze processen tot op zekere hoogte moeten standaardiseren. Wanneer een klant contact met ons opneemt, zijn de interne wegen om een probleem op te lossen soms wat complexer. Daardoor kunnen we niet altijd meteen een gepersonaliseerde oplossing bieden. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van onze producten. Om dit op te vangen heeft ons team een hele directe relatie met onze klantenservice. We staan dagelijks in contact om issues te bespreken en op te lossen.

Wat zijn 3 punten, waar jullie je de komende jaren volop op gaan focussen? (En als AI hierbij zit: hoe ga je AI dan gebruiken!)

  • AI is inderdaad een heel belangrijk thema voor ons. In het afgelopen jaar hebben we veel AI-features in onze producten geïntroduceerd. Een voorbeeld is onze sitebuilder. Met behulp van AI kun je daarmee snel een website online zetten. Naast het design kun je met AI ook teksten en afbeeldingen genereren en bewerken. Ook onze WordPress hosting en onze online marketing-tools beschikken al over AI-tools. We zijn van plan om de AI-features in onze producten verder uit te breiden.

    Ook intern zetten we overigens AI in, bijvoorbeeld om onze processen en onze website te optimaliseren.
  • Strato maakt sinds 2017 deel uit van de United Internet Groep, later opgegaan in de IONOS Group, de Europese marktleider op het gebied van webhosting. In deze groep bevinden zich webhostingbedrijven uit heel Europa. We zullen onze samenwerking in de komende jaren verder intensiveren. Technische innovaties en kennis wisselen we uit, om onze klanten nog betere producten aan te kunnen bieden.
  • Strato is nog steeds een van de snelst groeiende webhosters van Nederland. Dit terwijl de groei bij veel andere grote webhostingbedrijven de afgelopen jaren is afgevlakt of zelfs negatief is geworden. We willen met Strato in Nederland lekker hard doorgroeien, natuurlijk is onze ambitie om op een gegeven moment de grootste te worden. Dit doen we door de beste prijs-kwaliteitverhouding te blijven bieden, onze dienstverlening te optimaliseren en onze producten te blijven vernieuwen.

Jullie bieden ook diensten aan naast hosting, als je er eentje zou willen uitlichten als die is interessant: welke zou dat dan zijn?

Onze cloudopslag HiDrive is uniek. Je ziet dat steeds meer mensen onafhankelijker willen worden van grote Amerikaanse cloudreuzen en een alternatief zoeken voor hun iCloud of Google Drive. Dat alternatief bieden wij, zowel voor privégebruikers als ondernemers.

HiDrive kun je gebruiken als back-upstation voor je pc, mobiele apparaten of server. Je kunt foto’s en video’s vanaf je smartphone eenvoudig synchroniseren. Grote bestanden deel je via een sharelink. Daarnaast is HiDrive flexibel uit te breiden met optionele features. Zo kun je gebruikmaken van toegangsprotocollen als rsync, bijvoorbeeld om je NAS-server te synchroniseren. Met HiDrive Office kun je documenten direct in de cloud bewerken, ook als team.

Jullie hadden lang geleden bekende en wilde campagnes voor hosting, gaan jullie ooit nog van die wilde campagnes doen?

“We zijn inmiddels de bekendste webhoster van Nederland. “

We zijn trots op onze reclamecampagnes en hiermee zullen we ook zeker doorgaan. Op dit moment kun je onze “Big Head” campagne nog tegenkomen:


Die opvallendheid en de humoristische manier om onze producten en diensten te presenteren, is een deel van ons DNA.

We zijn misschien wel iets minder luidruchtig geworden. De hele wilde campagnes waren goed om onze bekendheid op te bouwen, maar zorgden bij kijkers ook weleens voor irritatie. Maar niet zonder resultaat, we zijn inmiddels de bekendste webhoster van Nederland. Daarom kunnen we het in onze campagnes iets rustiger aan doen en ons meer richten op de inhoudelijke boodschap; die blijft net als onze producten sterk.