Wat kost het om een site te laten maken?

wat kost een website

Wat je kwijt bent aan het laten bouwen van een website? Dat is grotendeels afhankelijk van waar je naar op zoek bent. Ben je op zoek naar een online visitekaartje met een pagina of vijf? Een homepage, een over ons sectie en nog wat andere dingen? Dan kun je vaak voor tussen de €500,- en €2000,- euro al wel klaar zijn.

Wil je een grotere website, met complexere functies zoals inloggen, een livechat of bijvoorbeeld een webwinkel? Dan liggen de kosten vaak al wat hoger. Dan moet je denken aan een vanaf bedrag van zo’n €5000,- wat oploopt tot zo’n €40.000 (professioneel, veel functies) maar afhankelijk van het aantal specifieke custom functies in je website kan dit meevallen of juist verder oplopen.

Wat een website kost is dus afhankelijk van wat een website moet kunnen, welk CMS er wordt gebruikt, hoe groot ie is en welke ‘custom’ aanpassingen er nodig zijn. Met name de custom functies zorgen vaak voor extra kosten (en onderhoud).

Kostenplaatje verschillende type websites:

  • Simpel online visitekaartje / cv bijvoorbeeld – paar pagina’s: €500 tot €2500,-. Nette prijs waarbij je niet te veel eisen kan gaan stellen.
  • Goede website met wat meer mogelijkheden, meer pagina’s, iets meer designwerk – richting vanaf zo’n €5000 tot €10.000
  • Webshop met WooCommerce – ook zo’n €5000 tot €10.000
  • Meer functies, aanpassingen – meer kosten? Blijf je dichtbij een ‘standaard template / opzet’ dan zal dit flink in kosten schelen
  • Complexe websites met meer functies en meer design lopen vaak hoger op in de kosten, denk aan €40.000 + tot enkele tonnen, en als het officiële instanties is met extra beveiliging: vaak tot wel in de miljoenen.
  • Zelf een website maken? Vanaf zo’n €60,- per jaar, maar veel tijd, moeite, ergernis maar ook euforie.

Hoe komt de prijs van de website tot stand? Dat is met name afhankelijk van het aantal ontwikkelingsuren * kostprijs per uur. Dus hoe dichter jij met je site bij de basis blijft hoe goedkoper de website uitpakt. De meeste webbouwers, freelance en designbureau’s werken met een tarief tussen de €50 en €150 per uur. Verschil in uurtarief ligt dan onder meer bij ervaring, kennis en dus ook snelheid.

Het succes van je website daarna is vervolgens niet alleen afhankelijk van hoe de site in elkaar zit, maar ook van hoe veel tijd en moeite jij er in steekt, en in hoeverre je je verdiept in bijvoorbeeld het design, de marketing, SEO of de conversie optimalisatie. Wat dat betreft kan zelf een site bouwen een goed idee zijn, want daar is de leercurve wel erg stijl. Je loopt dan wel tegen je eigen beperkingen aan, maar als het goed is verleg je gaandeweg je grenzen.

Maandelijkse en jaarlijkse kosten die er bij komen

Na de oplevering van de website zal je ook nog te maken hebben met jaarlijkse kosten voor onder meer de hosting en domeinaam, en eventueel voor updates van de software tussendoor etc. Hosting en domeinnaam kosten blijven gewoonlijk wel onder de €200,- per jaar, tenzij je een uitgebreid hosting pakket hebt. Heb je een webshop voor ogen? Dan heb je vaak iets uitgebreidere webshop hosting nodig.

Kies je er voor om een website te laten maken door een bureau?

Je hoeft natuurlijk niet zelf een website te bouwen, het laten doen heeft ook een flink aantal voordelen. Waarschijnlijk is de webbouwer een stuk behendiger in wat ie doet en kunnen ze relatief snel een goed functionerende website opleveren. Zeker wanneer je al een product/bedrijf hebt kan dit lonen. Als beginner is het wellicht interessant om het zelf te proberen aangezien veel van de open source CMS systemen steeds toegankelijker worden. Een website laten bouwen kan dan altijd later nog.

Maar voor wie kies je wanneer je een website wil laten bouwen?

Dat hangt van jou, en je beoogde website af. Heb je een specifiek CMS voor ogen? Bijvoorbeeld WordPress? Bekijk dan eens welke WordPress specialisten er zijn.

Wat verder van belang is bij het kiezen van een een website bouwer:

  • Hoe ziet de eigen site er uit? Indien waardeloos: kijk dan toch ook nog even bij hun portfolio – de website van de klant is belangrijker dan de eigen website 😉
  • Klik ook door wat sites heen, werken de sites prettig?
  • Zijn ze goed vindbaar?
  • Is er na initieel contact een klik? Dat is wel zo prettig als je veel moet schakelen
  • Krijg je het idee dat ze daadwerkelijk interesse tonen in wat je voor ogen hebt met je website, wat je wil bereiken?
  • Verder is het ook goed om te kijken wat je zelf verwacht. Verwacht je een website, of meer: bijvoorbeeld verdere optimalisatie voor gebruikers, zoekmachines, copywriters etc.

We raden je aan om uiteindelijk te kiezen voor een open source CMS, bijvoorbeeld WordPress, dit wordt al jaren doorontwikkeld, veilig gehouden en verbeterd, zonder extra kosten. Ook deze website is op WordPress gebouwd. Benieuwd waar je goed een WordPress Website kan hosten?