Uptime maakt of breekt je website. Lees waarom!

Uptime voor jouw website

Uptime is één van de belangrijke factoren die er toe doen bij de keuze voor een hostingbedrijf, het is namelijk wel fijn dat als je ergens start de boel ook blijft draaien zoals het hoort. Zelf hosten wij (over ons) zo’n 100 websites bij 30 verschillende hosting bedrijven. En persoonlijk is voor ons uptime voor niet een zeer belangrijke factor, omdat het gemiddeld toch echt rond de 99% – 100% uptime zit. Het gaat gewoon niet vaak fout.. Dit is wellicht anders als je gaat samenwerken met hosts met hele lage ratings.

Dan kan het dus wel echt een probleem worden…

Wat is uptime?

Uptime verwijst naar het percentage tijd dat een website bereikbaar is. Hoe hoger de uptime, hoe vaker de site beschikbaar is voor klanten en bezoekers. Een lage uptime betekent dat een site regelmatig offline is, iets wat echt heel vervelend kan zijn voor jouw bedrijf. Meestal geven hosting bedrijven aan “wij hebben 99,9% uptime! Of 99% uptime! (99% is best laag overigens, dat zou betekenen dat je 3 dagen per jaar offline zou zijn! Niet heel fijn)

Hoge uptime heeft SEO-voordelen

Zoekmachines, – in 95% van de gevallen – Google, houden rekening met de stabiliteit van een site. Wanneer een site vaak offline is, kan dit negatieve invloed hebben op de ranking in zoekmachines, wat leidt tot minder organisch verkeer. Je moet het wel heel bond maken wil je hier echt last van ondervinden.. Een dagje offline zijn is helemaal niet zo heel erg voor SEO.

Als host zelf is downtime een enorme ‘negatieve review’ factor

Bezoekers verwachten dat een website altijd bereikbaar is. Regelmatige downtime kan leiden tot frustratie bij gebruikers, wat ertoe kan leiden dat ze uiteindelijk afhaken en mogelijk naar een concurrent gaan. Ook kunnen ze negatieve ervaringen achterlaten.

De uptime garantie bij de host Antagonist
Een uptime garantie bij de host Antagonist

hier moet je rekening mee te houden bij uptime

  • SLA (Service Level Agreement)
    Veel hostingbedrijven bieden garanties over uptime, vaak uitgedrukt als een percentage (bijv. 99,9% uptime). Dit moet in de SLA worden vastgelegd, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten. 100% Uptime is onhaalbaar en als je dat als garantie krijgt zijn er altijd kleine lettertjes die erbij staan. Er kan altijd iets kleins fout gaan, daar moet in een SLA ook altijd rekening mee gehouden worden.
  • Monitoring en support (bijvoorbeeld in het weekend)
    Een hostingbedrijf dat 24/7 monitoring en snelle ondersteuning biedt, kan downtime sneller verhelpen. Dit is nodig voor een betrouwbare uptime, het is ook bijvoorbeeld wel zo fijn als er in het weekend of in de avonduren een hulplijn beschikbaar is als het echt mis is. Dit geldt natuurlijk alleen voor grote bedrijven en grote zakelijke hosting.

Kortom, uptime doet er wel toe bij het kiezen van een hostingbedrijf, maar ik zou het niet als belangrijkste factoren zetten, snelle hosting is belangrijker em pak je meer SEO gains mee.