Website offline / niet bereikbaar? Zo los je dit op

Website Offline

Het zal iedereen met een website wel eens overkomen, je krijgt een error bij het proberen te openen van je website. Dat je website niet bereikbaar is kan verschillende oorzaken hebben. Maar hoe kom je erachter wat het is, en hoe los je dit op? En welke website errors zijn er? Je hebt onder andere 4xx errors en 5xx errors. Voor de specifieke errors hebben we deze artikelen, dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is.

500 / 5xx error foutmeldingen.

This site can’t be reached / deze website is niet beschikbaar:

Het eerste voorbeeld: veel duidelijker gaat het niet worden, de site die je probeert te bereiken is onbereikbaar. Door probleem met de DNS of nameserver settings. Krijg je de medling
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN? Dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn, van simpele fouten als een typo tot foutieve instelling van je nameserver settings of browser caching.

webhosters dns probe not

De mogelijke oorzaken en problemen op een rij

Caching – browser caching – het kan een tijdelijke error zijn. Probeer de site eens te bereiken in een andere browser, in incognito mode of met een ‘?’ achter de url, of bijvoorbeeld met een proxyserver (proxysite.com) werkt het daar wel? Dan is het waarschijnlijk browser caching. Wat geduld wil ook hier wel werken, maar blijft het spelen? Log don in op je hosting pakket en flush de cache van je website.

Domain name expired: dit zou bijvoorbeeld mis kunnen gaan als je een site aan het verhuizen bent. Dat het ‘A’ record niet is aangepast of niet naar het goede IP verwijst. Vaak als je een website verhuist blijven de DNS settings nog tijdelijk naar je oude host verwijzen, en reset ze je pas als je alles klaar hebt staan bij je nieuwe host. Je kan ook alleen je hosting verhuizen terwijl je de domeinnaam bijvoorbeeld bij je oude host laat staan. Zorg er dan in ieder geval voor dat je A record naar je nieuwe host verwijst.

Ook wanneer je eerste een Cloud Delivery Network gebruikt, zoals bijvoorbeeld Cloudflare of Quick.cloud en deze later deactiveert omdat je, om wat voor reden dan ook, besluit weer zonder CDN door te gaan moet je dit A record weer aanpassen. Anders blijft het verwijzen naar het CDN adres waar dus nu niks meer staat.

Helaas duurt het aanpassen van de DNS settings door propagatie altijd langer dan je zou willen. Dit verschilt per browser, land en internetaanbieder.

De oplossingen voor bovenstaande issues:

  1. Probeer eerst eens je browser cache leeg te gooien te verwijderen / of met een ? achter de url te kijken of de pagina al werkt
  2. Restart je computer – om zeker te weten dat het niet aan jouw kant zit – weinig moeite, kan wonderen doen.
  3. Niks? Log in op je hosting en gooi de caching van het pakket leeg
  4. Bekijk of de nameservers goed staan, en ook het a record moet dus verwijzen naar het IP van je hosting pakket.
  5. Pas de DNS servers op je computer aan en / of herstart de DNS client service (hostinger heeft hier een goede uitleg, beter dan we het zelf kunnen uitleggen.)
  6. Livechat: veel support desks van hosting bedrijven hebben een prima snelle live chat – kom je er zelf niet uit, vraag dan of zij even meekijken. Vaak kunnen ze de cache op afstand voor je leeggooien of het probleem traceren.

Scherm blijft wit bij openen website?

In dit geval zit het probleem waarschijnlijk bij jou / je website. Dan is het goed om te bedenken wat je als laatste hebt gedaan, updates? Of juist niet? Het beste is natuurlijke om je website up to date te houden, maar ook dit kan je website offline gooien. Dat je bijvoorbeeld je website thema update, en vervolgens de site offline gaat. Wat kan hieraan ten grondslag liggen / en hoe los je dit witte scherm op?

Kan je nog bij de backend van je website? Probeer dan thema’s en plugin bij te werken. Zorg er ook voor dat je PHP versie bij je hosting (dus inloggen bij het hosting bedrijf) up to date is. Het kan namelijk zo zijn dat bv de WordPress / Joomla of wat je dan ook gebruikt, inmiddels ver voorloopt en niet meer compatibel is met de PHP versie van je hosting pakket omdat je die bent vergeten up to daten.

  • Oplossing? Zorg dat thema, plugins en php versie matchen en / of up to date zijn. Kun je niet meer bij inloggen? Probeer dan de plugins en thema te downloaden, unzippen en bijvoorbeeld via een FTP programma of het dashboard van het hosting bedrijf bij je file manager te uploaden.

Het kan ook zo zijn dat er een plugin kapot is of hapert en jouw hele website offline trekt. Maar als ie offline is kan je hem natuurlijk ook niet deactiveren. Is dit het probleem? Dan kan je wedereom via een FTP programma of de file manager de plugin benaderen en de map van de plugin hernoemen, daardoor zal ie gedeactiveerd worden.

Deze website is in onderhoud

Wat ook nog wel eens voorkomt, is dat je website in maintenance mode blijft hangen nadat je een update hebt doorgevoerd, waarschijnlijk het gevolg van ongeduldig doorklikken tijdens plugin of thema updates. In dit geval kun je inloggen op je hosting pakket – naar je file manager en de (afhankelijk van de software die je gebruikt) de file met bijvoorbeeld .maintenance verwijderen.

Fout in de code

Om een fout in je code of website te kunnen repareren kan het helpen om WP_Debug te activeren, dat kan je doen door je wp-config file te openen. En dit stukje code:

define( 'WP_DEBUG', false ); 

Aan te passen naar:

define( 'WP_DEBUG', true ); 

Als je dit nu opslaat zie je bovenaan je site, als ze er zijn allerlei foutmeldingen, die kan helpen met het traceren van de fout op je website, werkt ook dit niet? Kijk dan eens of je iets ziet in de error logs – ook die kan je benaderen via je webhoster. Daar kunnen ze je waarschijnlijk ook helpen met wat de daadwerkelijke issue is. Thema en plugins opnieuw installeren, dus gewoon over je verouderde thema of plugin heen kan ook werken.

Werkt dit allemaal niet? Kijk dan eens of je een back up kan terugzetten. Sowieso is het verstanding om back up service voor je website te hebben draaien.

Redirect loop

Ook dit is goed om te checken – stel je hebt een redirect geplaatst, maar per ongeluk één te veel waardoor er een redirect loop ontstaat – zorg ervoor dat je redirects goed lopen en niet naar elkaar terug verwijzen, want dan kom je in een eindeloze loop terecht en loopt je website vast.

Kom je er niet uit en helpt je webhoster niet? Laat het ons weten in de comments en we kijken met je mee.