Zoekmachines zijn voor iedere webspecialist een uitdaging. Hoe kom je bovenaan en hoe blijf je die toppositie vasthouden? In dit artikel zetten we op een rij hoe zoekmachines werken en welke Google trends dit jaar belangrijk zijn als je echt wilt scoren. Ook geven we je praktische tips die je direct op jouw eigen website kunt doorvoeren om goed te scoren. We beginnen bij het begin; Hoe werkt een zoekmachine en waarom is Google haast synoniem. Daarna zetten we de belangrijkste trends voor dit jaar op een rij.

Hoe werken zoekmachines en waarom zijn Google trends zo belangrijk?

Google is uiteraard niet de enige zoekmachine. Zo zijn in Nederland onder meer Bing en Yahoo actief. Aangezien mensen kunnen zoeken via desktop, smartphone of tablet worden de marktaandelen voor die drie apparaten gemeten. In een tabel ziet dit er voor Nederland als volgt uit:

Marktaandeel zoekmachines in Nederland
Marktaandeel per zoekmachine/device (in % markt)DesktopSmartphoneTablet
Google89,3398,7097,83
Bing7,290,220,81
Yahoo1,100,70,73

(bron: Pure IM: “Marktaandelen zoekmachines Q4 2017”)

Wie deze statistieken bekijkt begrijpt waarom Google haast een synoniem is geworden voor zoekmachines. Wij zullen dan ook verder “Google” en “Google trends” gebruiken om alle zoekmachines aan te duiden.

Waarom zijn trends zo belangrijk?

Google meet continu het gedrag van bezoekers. Aan de hand van de veranderingen in dit gedrag, in combinatie met de enorme hoeveelheid data waarover Google beschikt, voorspelt zij zo wat gebruikers in de toekomst verwachten. Aangezien Google haar marktaandeel wil behouden deelt zij deze trends met de websitebeheerders, zodat zij hun sites conform de trends kunnen inrichten. Google trends zijn dus belangrijke indicatoren om te bepalen wat er met een site moet gebeuren om bovenaan in Google (en andere zoekmachines) te ranken. Wij zetten de belangrijkste trends op een rij en geven jou praktische tips.

Trend 1: mobiel eerst

Google is momenteel bezig met een van de grootste operaties uit haar geschiedenis, het ranken van zoekresultaten op basis van “mobile first”. Als gebruiker kun je zoekmachines gebruiken op de desktop of een mobiele device. Als sinds 2016 wordt meer dan 50% van alle zoekopdrachten via een mobiel gegeven. Google heeft daarom besloten om de zoekresultaten weer te geven op basis van hoe websites presteren op mobiele apparaten, eind 2017 is Google al begonnen met deze overstap. Het is dus van belang om de performance van jouw site op mobiele apparaten te optimaliseren.
Tip: zorg ervoor dat jouw website ook mobiel goed functioneert. Deze tool van Google helpt je op weg.

Trend 2: voice search

Een van de grote ontwikkelingen in de IT is de spraakgestuurde functionaliteit. Steeds vaker en op steeds meer gebieden worden virtual assistents ingezet om gebruikers te ondersteunen. Door simpel tegen jouw device te praten gaat zij van alles doen. Google registreert dat liefst 55% van de tieners en 40% van de volwassenen dagelijks gebruik maakt van voice search. Dit heeft een grote impact op hoe mensen zoeken. In plaats van bepaalde zoekwoorden, wordt de zoekvraag veel meer een letterlijke vraag. Sites in “vraag en antwoord-vorm” of “how to” principes spelen daar handig op in. Door vragen te beantwoorden richten zij zich op te stellen vragen in plaats van op zoekwoorden.
Tip: richt jouw content in op een “vraag gestuurde” bezoeker in plaats van op de gebruikelijke zoekwoorden.

Trend 3: niet altijd fysiek linken maar exposure

We schreven in de inleiding dat links voor Google zeer belangrijk zijn. Daarom zijn er veel partijen bezig met linkbuilding. Zij proberen zo veel mogelijk hoogwaardige links te verzamelen. Dit was voor Google lange tijd dé manier bij uitstek om te bepalen of een website autoriteit heeft. Tegenwoordig is de zoekmachinetechnologie sterk verbeterd. De techniek kan vaststellen wanneer een merk of website genoemd wordt en zo de populariteit en autoriteit berekenen zonder dat er fysiek gelinkt hoeft te worden. Google trends spelen in op deze wijziging.
Tip: zorg ervoor dat er niet alleen naar jouw site gelinkt wordt, maar ook dat men jouw site of merk op positieve wijze benoemt. Social media kan hierbij als influencer worden gebruikt

Trend 4: van zoekwoorden naar semantische zoekresultaten

Wie al langere tijd met zoekmachinemarketing bezig is kan zich nog wel de lijstjes met zoekwoorden en zoektermen herinneren die in iedere website “moesten” worden verwerkt. De gedachte hierachter was dat de zoekmachines die woorden koppelden aan de woorden in de zoekopdracht van bezoekers. Tegenwoordig is dit al lang niet meer zo. Google heeft sinds 2013 de focus verlegd naar semantische zoekresultaten. Dit betekent dat zij rekening houdt met de intentie van degene die zoekt, de context waarin bepaalde woorden worden gebruikt en de relatie tussen woorden en woordgroepen. Door te meten hoe de verhoudingen tussen deze factoren op een bepaalde site zijn en die te combineren met de tevredenheid van de zoeker ontstaat een benchmark. Om de ranking te bepalen analyseert Google in hoeverre sites aan die benchmark voldoen.
Tip: vergeet de zoekwoorden en ga op zoek naar echt toegevoegde waarde in jouw content. De “gerelateerde zoekopdrachten” die Google laat zien kunnen daarbij behulpzaam zijn.

Trend 5: persoonlijke zoekresultaten

Google houdt steeds meer rekening met de persoonlijke wensen van de zoeker. Hierdoor wordt bij het bepalen van ranking steeds meer rekening gehouden met reviews en locatie. Ook speelt het zoekgedrag een rol. Mensen gaan niet meer op zoek naar “een banketbakkerij in Lelystad” maar “de beste banketbakker in de buurt”. Zorg er dus voor dat jouw website klaar is voor local search.
Tip: lees onze blog over Google local search om in te spelen op lokaal zoeken.

Met het delen van deze tips en trends hopen we bij te dragen aan een hoge ranking van jouw website. Alvast veel succes!