We besloten dat het hoog tijd was om de expertise van echte toppers in de domeinnaam wereld in te roepen voor de bezoekers van Webhosters.nl. We hebben gesprekken gevoerd met twee ondernemers die dagelijks opereren in de wereld van domeinnamen. Hun diepgaande kennis stellen hen in staat om precies te begrijpen hoe jij de ware waarde van jouw domeinnaam kunt ontdekken en deze succesvol kunt verkopen. Maar laten we eerst beginnen met een korte introductie:
John Klokgieter, Website / LinkedIn: Digital Vastgoed Makelaar. Al decennia ervaring in het aankopen en verkopen van domeinnamen.
Romano Jennekens, Website / LinkedIn: Sinds de studie in 1997 actief in het kopen, verkopen en ontwikkelen van domeinnamen.
In eerste instantie hebben we beide experts gevraagd hoe zij de waarde zouden beoordelen van verschillende (soorten) domeinnamen. Dit gaf ons goed inzicht in de huidige waarde van domeinnamen (Dit zijn overigens wel allemaal voorbeelden). Het is belangrijk om op te merken dat de waarde van domeinnamen sterk kan variëren. Bijvoorbeeld, tien jaar geleden waren ‘affiliate-gerelateerde domeinnamen’ waardevoller dan vandaag. Tegelijkertijd zijn Amerikaanse korte domeinnamen in recente jaren weer in waarde gestegen. Lees hier overigens met welke partijen je het beste kan starten als je zelf wilt gaan beginnen met domeinnamen.
Domeinnaam | Romano Jennekens | John Klokgieter |
---|---|---|
Snel.nl | € 30.000, breed inzetbare term voor zowel abstracte(re) branding als voor concrete branding. Nu een transportbedrijf. | Een domein als dit (exclusief de website, dus alleen de domeinwaarde meegerekend) heeft een waarde van € 15.000 tot € 20.000. |
Snelle.nl | Geen commerciële waarde. Deze naam is zo verbonden aan de artiest (hoewel de domeinnaam niet van hem is) dat je hier commercieel weinig mee kan. | Stel: Snelle zou zelf dit domein willen kopen. (Hij heeft nu overigens geen website) dan zou ik met dit domein op een prijs rond de € 10.000 mikken. |
Quick.com | 100k+. Een Engelstalig dictionary woord met een .com extensie. Dat wil je graag. | Een domein als dit zou al snel een waarde hebben van 500.000 tot 1 Miljoen (ook hier natuurlijk alleen het domein) |
Snellejongens.nl | Minder dan € 500. Wat is een snelle jongen? Weinig concreet, leuk voor een hobbyproject | Een domein als dit zou maximaal voor zo'n € 1000 waard zijn, lager kan ook. |
Snellejongens.info | Geen waarde. | Een domein als dit is weinig waard, je moet denken aan maximaal € 10 tot € 99. |
Snelleserver.nl | Minder dan € 500. De hosting markt is branding branding branding. Een professional zoekt trouwens niet op een snelle server, die heeft gewoon concrete specs. | Snelleserver.nl zou ongeveer € 100 tot € 500 waard zijn. |
Snelafvallen.nl | € 500, op een goede dag wellicht € 1000. Typisch een naam voor een affiliate website | Een generiek domein als Snelafvallen zou verkocht kunnen worden voor € 10.000 tot € 15.000 (Alleen het domein) |
Makkelijksnelafvallen.nl | Geen waarde. Een te samengestelde term. Typisch een naam voor website eigenaren die kijken naar zoekvolumes. | € 10 tot € 100 |
Opvallend aan deze tabel zijn direct al de kleine verschillen, beide experts op het gebied van domeinnamen schatten alles redelijk identiek in.
Dit artikel richt zich op domeinnamen zonder bijbehorende website. Daar is namelijk een andere gids voor geschreven: Wat is mijn website waard.
De extensie en de algemene aantrekkingskracht van een domeinnaam hebben grote invloed op de waarde, zoals je ook in bovenstaande tabel goed kan zien. Als je echter richting ‘langere beschrijvende domeinnamen’ gaat, neemt de waarde snel af. Domeinen met minder gangbare extensies verliezen ook al snel hun waarde.
Hoe doe je dit? Waar moet je zijn om deze uiteindelijk te verkopen? En wat is dan de waarde van het domein? Wij bieden de juiste bandbreedte / handvatten om hier achter te komen.
Misschien logisch, maar er zijn veel factoren van invloed op de waarde van een domein. Deze factoren die bijdragen aan de domeinnamen hebben we per onderwerp uitgebreid behandeld – met voorbeelden – zodat je goed tot inzicht kan komen wat er nou écht toe doet bij het waarderen van domeinnamen.
De lengte van de domeinnaam heeft invloed op de uiteindelijke waarde, langere domeinnamen verliezen snel aan waarde. Hoe korter en krachtiger hoe meer de domeinnaam waard is.
Domeinen met weinig (2 tot 4) karakters kunnen al snel behoorlijk in de kosten lopen, al helemaal als het een .com of .nl domein is.
In het geval van een .com domein is het zelfs mogelijk een 1-letter domein te registreren. (Dat weten we ook nu wel door x.com!) In 2014 is de domeinnaam www.z.com verkocht voor $6,8 miljoen. Op dit moment zijn twee en drie letter domeinen met een .com extensie al erg veel waard en zeldzaam. Vrijwel al deze domeinen zijn meer waar dan € 100.000,- waard.
Deze factor is iets moeilijker uit te leggen, maar je moet kijken naar de omgeving / niche waarin jouw domeinnaam zich bevindt: Is dit iets waar online veel geld verdient wordt? Dan zit je goed; dan zijn er ook meer partijen op zoek naar dit soort domeinennamen. Dit heeft dan een positieve invloed de waarde van jouw domeinnaam.
Als je voorbeelden zoekt naar ‘omgevingen / niches’ waar meer te verdienen is dan kan je via een tool als Mangools – KW Finder kosten per klik bekijken van bepaalde keywords. Zo kan je al snel zien of specifieke niches hoge kosten hebben en dus interessant zijn. Meer concurrentie zal een positieve invloed hebben op de waarde van een domeinnaam.
Namen die breed en dus generiek zijn hebben de hoogste waarde, denk aan namen als buggy.nl, vakanties.nl of licht.nl. Domeinen die simpelweg direct te snappen zijn voor een bezoeker.
Als hier iets als toevoeging bij komt neemt de prijs snel af, dus als je een domein hebt als ‘bestebuggy.nl’ dan verdwijnt al deze generieke waarde al snel weer. Generieke namen werken alleen als ze echt dichtbij die generieke term blijven.
Als het om twee samengevoegde woorden gaat zijn er twee opties: zonder spatie (bestereis.nl) of met een streepje (beste-reis.nl) ook deze varianten zijn alleen veel waard als er behoorlijk wat zoekvolume op zit. De variant zonder streepje doet het in de praktijk vaak ietsje beter. Als je echt wilt investeren in zo’n setup moet je eigenlijk beide domeinen bezitten voordat je gaat starten.
Wereldwijd worden .com domeinnamen gebruikt en herkend. Dit is dan ook verreweg de meest waardevolle TLD die er is. De lijst met duurste domeinnamen wereldwijd bestaat grotendeels uit .COM domeinnamen. Daarna volgen de extensies: .net .org .de en co.uk.
.NL domeinen zijn ook zeker voor een goede prijs te verkopen. Voor een .be domein kan je in 95% van de gevallen de waarde van een .nl domein door 5 delen, in België is de vraag namelijk veel lager.
Een domeinnaam waar elke maand 100 bezoekers op terechtkomen doordat ze het domein rechtstreeks in de browser intypen kan alleen daardoor al waarde hebben. Ook hierbij geldt dat een generieke domeinnaam van een bekend woord (géén merknaam) dit voordeel sneller zal hebben en daardoor meer waard is.
Deze domeinnamen zijn echter ook zeer zeldzaam en vrijwel in alle gevallen generiek of bijna overeenkomend met een andere grote site.
De leeftijd van een domein: Het is een kleine factor in het berekenen van de waarde van een domein, maar een oude domeinnaam heeft over het algemeen meer waarde.
Is jouw domeinnaam een mogelijkheid voor een ‘merknaam’ of een campagne? Dan is deze vaak iets meer waard, maar op dit vlak zijn er natuurlijk wel oneindig keuzes voor iemand die begint met een merk of een campagne. Zien zij dat de naam al vast ligt? Dan kiezen ze iets anders, ze zitten er niet aan vast en zullen dus ook nooit écht hoog bieden, want een alternatief is makkelijk gevonden.
Heb jij bijvoorbeeld het .nl domein van iets wat waarschijnlijk ooit naar Nederland komt? Dan moet je wachten en wachten en hopen dat die partij ooit gaat bieden op jouw domein, let hierbij wel op: Ga niet moeilijk doen, je staat heel zwak op het vlak van merkrecht. Gewoon het eerste bod accepteren en weg ermee. Rechtszaken e.d. verlies je – bijna – altijd tegen grote bedrijven.
De wet van vraag en aanbod: Dat is met het waarderen en verkopen van domeinnamen wel echt het geval als je iets actief gaat verkopen krijg je er weinig voor, klopt iemand op de deur met ‘hoeveel wil je hebben voor dat domein?’ dan pas kan je er echt goed aan verdienen.
Met bovenstaande factoren ben je er waarschijnlijk nog niet uit, je weet nu alleen of je jouw domeinnaam veel of weinig waard is. Het blijft natuurlijk altijd wat de gek ervoor geeft. Misschien kan het volgende overzicht wat meer informatie bieden op het vlak van domein waardering via enkele voorbeelden:
Dure .com adressen die publiekelijk zijn verkocht:
Ook kan je op SEDO (hier kan je domeinen laten veilen) wel zien wat een domein soms waard is. Al zijn dit niet de reële waardes maar meer veiling opties, ze gaan vaak voor vele malen minder van de hand.
Godaddy heeft op internationaal vlak de beste calculator voor domeinnaam waardes. In Nederland is dit niet echt representatief, sterker nog deze tool is slecht voor Nederlandse domeinen. Kijk zelf maar:
Er zijn in Nederland ook websites waar je de waarde van een domeinnaam kunt berekenen. We zien op pagina 1 in Google bijvoorbeeld de Websitemakelaar.nl met een berekenfunctie.
Als we hier enkele parameters invoeren zien we dat deze tool de waarde van een domein eigenlijk altijd inschat op een bedrag tussen de 18x en de 30x de maand omzet. Deze tool kijkt niet zozeer naar het domein zelf, maar met name naar de omzet en het verkeer, kortom de website. Een berekening van het domein www.geld.nl zonder website komt maximaal op €600 uit volgens de website. Dit is dus niet erg nuttig om als hulpmiddel te gebruiken.
John Klokgieter over deze waardebepalingen:
Er zijn geen tools die goede waarde berekeningen kunnen maken. Dit vraagt om kennis, onderzoek en ervaring. Er zijn tientallen aspecten die meewegen bij een waardebepaling. Als beginner zijnde raad ik je aan om verkopen van domeinnamen te volgen. Op Namebio.com worden bijvoorbeeld domeinverkopen gepubliceerd. Hier kan je filteren op zoekwoord, en extensie. Zo zie je welke bedragen er voor domeinnamen zijn betaald.
Ook buitenlandse tools om de waarde van een website en/of domein te berekenen werken maar matig. Zeker voor .NL domeinnamen wordt de waarde eigenlijk altijd erg laag ingeschat.
Zo zien we dat siteprice.org de waarde van www.nu.nl schat op $742,496 (minder dan €650 duizend) en estibot.com schat www.nu.nl zelfs in op $5000 (ruim €4300). Kortom voor Nederlandse domeinnamen zijn deze hulpmiddelen helaas onbruikbaar.
Wil je zelf proberen om een waardevol domein te registreren voor een potentiële verkoop? Dan raden we je aan je te richten op generieke namen. Ook kom je wat laat op het feestje aan, veel domeinen zijn al weg en de vraag is wat afgenomen. Dit is niet echt het goede moment om in domeinen te handelen.
Stel je denkt echt iets in handen te hebben, dan kan je eventueel voor een verkoop gaan. John Klokgieter zegt hier het volgende over:
Er zijn meerdere manieren die je kunt hanteren om domeinnamen te verkopen, afhankelijk van de extensie die je wilt verkopen. Ik richt mij voornamelijk op .NL domeinnamen, dus daar ligt vooral mijn focus en kennis.
Zo heb je de passieve aanpak. Je zet de domeinnaam te koop op Sedo of Afternic. De domeinnaam krijgt een landingspagina, en als iemand specifiek op zoek is naar jouw domeinnaam, dan kunnen ze op die manier een bod uitbrengen. Dit is meer een ‘Set and Forget’ aanpak. Je zet de domeinnamen te koop en wacht tot een potentiële koper jou vind. Je betaald bij een succesvolle verkoop wel een fee. Dit varieert van 15% tot 25% van de verkoopprijs. Deze platforms wel meer internationaal gericht en ik hier met .NL domeinnamen zelf nog weinig sales uit heb gehaald. Sedo.com is een Europees bedrijf en zou in dat opzicht de betere optie zijn, al laat het listing proces wat betreft gebruikersgemak anno 2023 nog te wensen over.
Ook kan je vanzelfsprekend zelf aan de slag:
Als je weet hoe WordPress op een domeinnaam installeert kan je zelf eenvoudig een landingspagina maken die hetzelfde doet als bovenstaande partijen. Zoals deze plugin: wordpress.org/plugins/domain-for-sale/ Een andere manier is een wat actievere aanpak. Via Facebook groepen en Linkedin kan je de domeinnaam actief promoten in Domeinnamen groepen. Ook domeinforum.nl is altijd een populair domeinnamenforum geweest. Via Sitedeals kan je Buy-now advertenties en veilingen openen, en op Marktplaats kan je de domeinnamen te koop zetten in de categorie ‘Overnames en exploitaties’. En via Marktplaats Zakelijk kan je de domeinnamen tegen een zeer lage CPC adverteren in deze categorie. Je hoeft hierbij niet 1 optie te kiezen, je kan het allemaal doen voor nog meer bereik. Dit kan je tevens doen i.c.m de landingspagina’s die je zelf maakt, of die van bijvoorbeeld Dan.com en Sedo.com. Dat staat net even wat professioneler en aantrekkelijker dan een kaal domein.
De volgende manier heeft mijn voorkeur, en dat is outreach. Je gaat bedrijven in kaart brengen voor wie de domeinnaam mogelijk interessant zou kunnen zijn. Deze bedrijven ga je vervolgens telefonisch of via email benaderen. Dit werkt vooral goed met de wat exclusievere en premium domeinnamen.
Via een google zoekopdracht van de zoekwoorden in jouw domeinnaam kan je bedrijven vinden. Ook via LinkedIn kun je eenvoudig bedrijven achterhalen die het zoekwoord van jouw domeinnaam in hun bedrijfsnaam hebben. Wellicht hebben zij een streepje in hun domeinnaam, of een hele lange domeinnaam, en hebben ze mogelijk interesse in een korte variant.
Hou hierbij de Radiotest in je achterhoofd. Mijn-super-mooie-domeinnaam.nl herinnert waarschijnlijk niemand meer als ze het op de radio horen en later willen opzoeken. Teveel woorden en streepjes. Maar Domeinnaam.nl wel. Op die manier kan je ook potentiële kopers in kaart brengen en overtuigen.
En via Linkedin zie je ook direct wie de shotcallers zijn binnen een bedrijf. Denk aan CEO’s, Directeurs of Marketing managers. Probeer gatekeepers hierbij zoveel mogelijk te omzeilen. Dit vergt soms enig speurwerk, maar liever wat meer tijd investeren in het vinden van de juiste personen dan tegen een dichte deur aanlopen met een Gatekeeper.
Met de Facebook Ads library (facebook.com/ads/
bedrijven zijn die adverteren op het zoekwoord van jouw domeinnamen. Als zij hierop adverteren bestaat de kans dat zij mogelijk ook interesse hebben in een domeinnaam met het exacte zoekwoord erin als waar zij op adverteren. Dit zijn enkele manieren om domeinnamen te verkopen. Alles draait om sales en outreach. De juiste eindgebruiker aan de juiste domeinnaamweten te koppelen.
En verder is deze tip van Romain ook nog zeer belangrijk om mee te nemen:
“Verplaats je in de branche en schoenen van de koper. Zou je zelf de domeinnaam kopen als deze aan je werd aangeboden?”