We leven in een tijdperk waarin veel fysieke winkels het gewoonweg niet meer “redden”. Er wordt steeds meer online gewinkeld. Als merk zijnde moet je jouw producten nu ook online beschikbaar maken, maar hoe start je dan je eigen webwinkel? In dit artikel nemen we een fashion webshop als voorbeeld en leggen we jou uit hoe je eenvoudig en snel je eigen webshop start via Shopify.

Wat is Shopify?

Net als Lightspeed en Mijnwebwinkel ontwikkelt Shopify webwinkelsoftware. Deze software wordt aangeboden als service wat betekent dat je een abonnement kunt afnemen die jou toegang biedt tot de software en je direct aan de slag kunt gaan met jouw webshop.

Shopify is van oorsprong een Canadees bedrijf, maar behoort inmiddels tot één van de grootste internationale aanbieders van webwinkelsoftware. Heb je de intentie om van jouw webshop een internationaal succes te maken? Dan is Shopify zeker het overwegen waard.

De voor- en nadelen van bestaande design templates

Na het aanschaffen van je eigen domeinnaam wil je natuurlijk gelijk aan de slag. Hoe je webshop er uit komt te zien kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar als je zelf weinig design skills hebt kan een bestaand template uitkomst bieden.

Shopify biedt de mogelijkheid tot het kiezen van een gratis of betaald template die je via hun eigen theme store kunt kiezen. Een bestaand template heeft zo zijn voordelen, maar er zijn ook enkele nadelen te noemen. Met het kiezen van een bestaand template weet je in ieder geval voorafgaand aan de installatie al hoe jouw webwinkel er uit komt te zien in termen van structuur en kleurgebruik. Ook ontwikkelt Shopify hun thema’s constant door wat betekent dat je eenvoudig nieuwe updates kunt installeren. Maar het fijnste voordeel van een bestaand design is dat dit veel tijd (en dus geld) scheelt!

In sommige gevallen sluit een bestaand thema minder goed aan. Bijvoorbeeld als je hele specifieke en unieke wensen hebt met betrekking tot de vormgeving. Een thema is vaak ingestoken op wat het gros van de mensen mooi vindt en waar veel winkeliers mee uit de voeten komen qua presentatie van producten. Stel dat jij jouw klanten stapsgewijs online een overhemd wil laten customizen dan zul je hier niet gauw een bestaand template voor vinden. Voor dergelijke wensen kun je gebruik maken van maatwerk, maar wees je er van bewust dat je hier extra budget voor vrij moet houden.

Een voorbeeld van een gratis Shopify thema voor ondernemers met een fashion webshop:

Bron: Shopify.com

Twee voorbeelden van betaalde Shopify thema’s voor ondernemers met een fashion webshop:

Bron: Shopify.com ($180)

Bron: Shopify.com ($180)

Hoe presenteer je jouw producten?

Aan de hand van het gekozen thema krijg je een beeld van type productfoto’s die goed in jouw thema passen. Zo kun je je afvragen of het mooi is om details te laten zien? Of dat je jouw producten met of zonder model fotografeert? Kies je voor een witte achtergrond of wil je jouw producten juist in een specifieke setting laten zien? Tip: zorg ervoor dat producten die in dezelfde collectie vallen en / of die op dezelfde pagina worden getoond in ieder geval dezelfde stijl uitstralen. Dat zorgt voor rust!

Niet alleen beeld, maar ook tekst is heel belangrijk bij de presentatie van jouw producten. Al eerder schreven wij een artikel over de perfecte productomschrijving, dus lees die gerust ook nog even na om ervoor te zorgen jouw productpagina zo volledig mogelijk is.

Wat klanten van jou verwachten

Een mooi uitziende webshop met producten die qua tekst en beeld aanspreken zorgen nog niet per se voor directe conversie. Voordat de meeste klanten een daadwerkelijke bestelling plaatsen willen zij ook weten hoe snel je het product kunt leveren, of ze voor de verzending moeten betalen en of ze hun bestelling ook eventueel zouden kunnen retourneren.

Om je potentiële klant zo goed mogelijk in het bestelproces verder te helpen is het goed om dergelijke vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Zorg ervoor dat je jouw levertijden, verzendkosten en extra vragen en antwoorden (de welbekende FAQ) goed vindbaar maakt op jouw webshop. Tip: creëer een banner bovenin de webshop die altijd zichtbaar is, ook al scrollt de bezoeker helemaal naar beneden. In deze (opvallend gekleurde) banner kun je kort maar krachtig laten zien welke voordelen jouw webshop biedt ten opzichte van de concurrent.

Belangrijke koppelingen

Om een bestelling ook echt te kunnen betalen is er uiteraard een koppeling met een betaalprovider nodig. Shopify biedt een aantal koppelingen aan die zij reeds hebben gesloten met betaalproviders zoals Mollie, Klarna en Stripe. Voor jou als ondernemer is het lastige werk al verricht. Jij sluit een contract met een betaalprovider, voert enkele gegevens in via Shopify en binnen een paar minuten kun je een testbetaling doen.

Naast de koppeling met een betaalprovider kun je ook een koppeling maken met een afhandel-systeem voor je pakketjes zoals Sendcloud. Met een dergelijk systeem print je de verzendlabels uit die al gelijk een juiste barcode bevatten van de door jou gekozen bezorgdienst zoals Post NL of DHL. Je krijgt dan ook één factuur met alle verzendkosten in plaats van meerdere losse bonnetjes. Handig!

Zelf Shopify gebruiken? Je kunt het via deze link 14 dagen gratis proberen (daarna $9 per maand)