Webhosting Opzeggen als Bedrijf

Wanneer bedrijven hostingdiensten afnemen, is het belangrijk om te begrijpen dat de regels voor opzegging verschillen van die voor particuliere klanten.

Webhostingbedrijven hebben de mogelijkheid om domeinen en hostingdiensten stilzwijgend voor een jaar te verlengen. Dit gebeurt vaak zonder dat je daar als zakelijke klant direct op attent gemaakt wordt. En dat kan heel vervelend uitpakken: al helemaal als je het pakket niet meer gebruikt of ontevreden bent. Dan eindigt dit vaak in negatieve reviews! In tegenstelling tot consumenten zijn zakelijke klanten niet beschermd door de Wet van Dam, die stilzwijgende verlengingen voor consumenten beperkt.

Belang van Tijdige Opzegging

Het is belangrijk voor zakelijke hosting klanten om op tijd op te zeggen. Dit betekent dat je goed moet opletten wanneer je contractverlengingen plaatsvinden, zodat je niet ongewild aan een nieuw contract vastzit. Veel hostingbedrijven hebben eigen voorwaarden en procedures voor opzegging, die je altijd moet raadplegen voordat je actie onderneemt. Laat altijd een onderbouwde review achter als je een negatieve (of positieve) ervaring met een host hebt!

Uitzonderingen en Reflexwerking

Er is toch nog een kans, lees dit goed door!

In sommige gevallen kan de rechter besluiten dat kleine bedrijven, zoals ZZP’ers en freelance ondernemers, dezelfde bescherming krijgen als consumenten. Dit wordt ‘reflexwerking’ genoemd. Reflexwerking houdt in dat als de positie van een klein bedrijf ten opzichte van de leverancier gelijkwaardig is aan die van een consument, de bescherming van consumentenwetgeving mogelijk van toepassing kan zijn. Dit betekent dat je in bepaalde situaties de automatische verlenging van hostingdiensten kunt tegenhouden. Heel belangrijk dus als je in de problemen komt met dat hosting pakketje dat je al wilde stopzetten!

Aanbevelingen

  1. Lees de Voorwaarden: Controleer altijd de algemene voorwaarden van je hostingprovider om te begrijpen hoe en wanneer je kunt opzeggen.
  2. Documenteer Communicatie: Houd alle communicatie met je hostingprovider goed bij. Dit kan helpen als er later onduidelijkheden ontstaan over de opzegging.
  3. Neem Actie op Tijd: Zorg ervoor dat je je opzegging ruim van tevoren indient. Dit helpt om onaangename verrassingen te voorkomen.
  4. Zoek Juridisch Advies: Als je twijfelt over je rechten of als je problemen ondervindt met het opzeggen, kan het nuttig zijn om juridisch advies in te winnen. Dit kan helpen om je positie te versterken, vooral als er sprake is van reflexwerking.

Conclusie

Het opzeggen van webhosting als bedrijf kan complexer zijn dan voor consumenten. Wees alert op de voorwaarden en zorg ervoor dat je tijdig handelt om automatisch verlengen te voorkomen.

Voor particuliere klanten gelden andere regels; lees hier meer over: Webhosting opzeggen als particulier.

Bronnen

Hosting opzeggen? Naar welke nieuwe host ga je toe? Maak niet 2x dezelfde fout en pak een top host!