De laatste tijd is Facebook haast alleen negatief in het nieuws. We zouden bijna vergeten dat deze Amerikaanse social media expert ook hele mooie en nuttige toepassingen maakt. Facebook instant artikelen is een voorbeeld van zo’n handige toepassing. Zeker wanneer je een WordPress site hebt en regelmatig content publiceert kan dit artikel het startpunt zijn om meer rendement uit jouw website te halen. Dit kan met Facebook instant artikelen op drie manieren die we hierna zullen toelichten. We beginnen echter bij het begin. Wat is Facebook instant artikelen en hoe kan jij daar gebruik van maken met jouw WordPress site?

Wat is Facebook instant artikelen?

Facebook instant artikelen is een tool die Facebook ontwikkeld heeft om de content die je schrijft op jouw (WordPress)website eenvoudig te delen via Facebook en is gericht op het gebruik met jouw Smartphone. Het is beduidend makkelijker om jouw content op deze wijze te publiceren dan met, bijvoorbeeld, een html-link. Wanneer je het redelijk uitgebreide koppelingsproces tussen jouw website en Facebook instant artikelen hebt gevolgd en jouw bijdragen zijn goedgekeurd haalt Facebook instant artikelen de nieuwe artikelen automatisch op zodra jij ze op jouw WordPress website publiceert. Je kunt dan in jouw eigen Facebook instant artikelen app exact instellen hoe en wanneer je jouw publicatie(s) op Facebook wilt delen.

Waarom Facebook instant artikelen?

Natuurlijk kun je ook een Facebook-post opstellen en daar een html-link in verwerken. Waarom zou je dan kiezen voor deze tool? Wij benoemen drie argumenten.

Pagina’s openen sneller

Zoals je misschien weleens gemerkt hebt kan het laden van plaatjes zo’n artikel een flinke tijd duren. Aangezien bezoekers weggaan als ze niet (vaak letterlijk) binnen 1 seconde de content zien die ze kiezen, kan het traag openen jou traffic kosten. Zoals je wellicht ook weleens gemerkt hebt kun je op jouw Smartphone razendsnel allerlei Facebook-content, zoals foto’s en video’s openen en bekijken. Exact die techniek gebruikt Facebook instant artikelen om jouw content te tonen. Volgens cijfers van Facebook leidt dit tot een 10 maal snellere opening dan via een gewone mobiele site, 20% meer gelezen artikelen dan normaal en 70% minder afhakers.

Met Facebook instant artikelen verdien je meer

Om het voor WordPress website-eigenaren aantrekkelijker te maken om hun artikelen op deze wijze te delen heeft Facebook een verdienmodel ontwikkelt. Als blogger werk je vaak met advertentieruimte in jouw content. Wanneer je onverkochte ruimte hebt en een Audience Netwerk Publishers account aanmaakt toont Facebook hier de advertenties van haar adverteerders. Zij betaalt jou een deel van de vergoeding die zij rekent. Deze vergoeding wordt gecalculeerd op basis van eCPM (ofwel het rendement bij 1.000 vertoningen). Hoe hoog de eCPM voor jouw artikelen ligt is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de branche, het bereik en de budgetten van adverteerders die via Facebook bij jou willen adverteren. Overigens zouden we je niet aanraden om Facebook Instant artikelen te gebruiken met het doel om jouw maandinkomen flink op te schroeven. Er zijn gevallen bekend waar na ruim 230.000 views zo’n $ 120,- overbleef.

Gelukkig blijft Facebook de mogelijkheid houden om eigen (beter betalende) adverteerders te promoten en te selecteren welk soort advertenties niet in jouw blog mogen worden getoond. Stel dit wel goed in, want als je een accountancywebsite hebt is het toch zonde als er advertenties voor de concurrent of, misschien wel erger, voor een 18+ product worden getoond.

Facebook instant artikelen worden vaker gedeeld

Facebook claimt dat, doordat Facebook instant artikelen zo snel laden, ze ook sneller gedeeld worden door lezers. Volgens Facebook kan de stijging wel 30% kan bedragen. Zo draagt Facebook instant artikelen dus bij aan een vergroting van jouw naamsbekendheid.

Met meer lezers en meer kansen om jouw artikel gedeeld te krijgen denken we dan ook dat het verhogen van naamsbekendheid/het aantal lezers van jouw content een doel is dat je met deze tool goed kunt behalen.

Belangrijke voorwaarden

Om als publicist mee te doen aan Facebook instant artikelen geldt een aantal voorwaarden. Die bespreken we hierna:

  • Verzorgde opmaak en uniformiteit van jouw artikelen

Facebook wil kwaliteit voor haar gebruikers. Daarom dwingt Facebook af dat publicisten hun artikelen van een opmaak voorzien. Dit kun je eenvoudig doen door in het aanmeldproces te kiezen voor een bepaalde stijl en deze in te stellen. Volgende artikelen worden dan automatisch in die stijl opgemaakt.

  • Lid worden van Audience Netwerk Publishers

Ook wanneer je zelf advertenties in jouw content plaatst of content zonder advertenties wilt verspreiden via Facebook instant artikelen, moet je verplicht een Audience Netwerk Publishers account aanmaken en koppelen.

  • 5 conceptartikelen indienen ter review

Niet alleen de uiterlijke kwaliteit moet goed zijn, ook inhoudelijk moet de gedeelde post in overeenstemming zijn met de eisen die Facebook stelt en een toegevoegde waarde voor Facebookers bieden. Daarom vraagt Facebook vijf proefartikelen ter review in te zenden. Pas na goedkeuring wordt jouw account vrijgegeven en kun je jouw eigen content echt publiceren.

Facebook instant artikelen en SEO

In eerste instantie lijkt het of jouw website-artikel ook op Facebook gepubliceerd wordt en er dus een Google-penalty voor ‘duplicate content’ op de loer ligt. Dit is echter niet het geval. In tegendeel, Facebook instant artikelen nodigt uit om meer, regelmatiger en verzorgder te werken aan content voor jouw blog. Facebook is vervolgens de facilitator die de wijze waarop lezers jouw content zien bewerkt. De content is voor zoekmachines echter maar één keer zichtbaar, namelijk op jouw site. Dit betekent dat er, als de Facebook-cijfers kloppen, dus meer bezoekers op de site komen die jouw site ook blijven bezoeken om jouw nieuwe bijdragen te lezen. Samen met de vormvereisten van Facebook zorgt dit eerder voor een hogere dan een lagere score bij de populairste zoekmachine.

Tot slot

Als je al content op jouw website hebt geplaatst en begint met Facebook instant artikelen wordt bestaande content niet automatisch ingeladen om te delen. Door de content licht te wijzigen (door te schuiven met een komma of een woord te veranderen) en daarna op ‘bijwerken’ te drukken is de content voor Facebook wel nieuw en wordt het bericht dus wel geladen. Kun je niet wachten om te beginnen? Start dan hier het aanmeldproces.