Of je nu een webshop runt of een fysieke winkel hebt, potentiële klanten die interesse hebben getoond in jouw aanbod, maar uiteindelijk tóch niet overgaan tot een aankoop wil je terugwinnen. Waarom zijn ze afgehaakt? En hoe kun je ze terugwinnen? Je leert het in dit artikel!

Heb jij al inzicht in de cijfers?

In de meeste webshop systemen van deze tijd kun je heel nauwkeurig zien hoe veel bezoekers jouw website heeft gehad op een dag én hoe veel van deze bezoekers ook daadwerkelijk interesse heeft getoond in jouw aanbod. Hoe je dit ziet? Men noemt dit een “abandoned checkout”, en kun je doorgaans terug vinden in je order overzicht. Je kunt hier inzien wat iemand in z’n winkelwagentje heeft gestopt, zonder dat deze persoon over is gegaan tot een aankoop. De cijfers liegen er niet om. Gemiddeld genomen hebben webshops een abandoned cart rate van maar liefst 69,23% en is het mogelijk om ruim 85% daarvan alsnog te kunnen laten converteren. Interessant!

Waarom ze afhaken…

Maar waarom haakt iemand uiteindelijk toch af? En hoezo wordt het product niet gekocht? Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom potentiële klanten veranderen in “afhakers”:

  • In sommige gevallen zijn de verzendkosten niet direct duidelijk en worden deze pas zichtbaar zodra een product aan het winkelwagentje is toegevoegd. Verzendkosten worden vaak als reden gezien om toch af te zien van een aankoop.
  • Het gebeurt ook regelmatig dat een bezoeker tijdens het online winkelen gestoord wordt door externe factoren en simpelweg vergeet het product ook daadwerkelijk af te rekenen.
  • Het checken van de hoogte van een kortingscode is ook één van de redenen waarom een bezoeker het toegevoegde product toch uiteindelijk niet kan willen afrekenen. Als de kortingscode relatief weinig korting blijkt te geven kan dat een reden zijn om het product alsnog te duur te vinden.

Wat jij kan doen!

Goed, je weet nu waarom potentiële klanten afhaken, maar wat kun jij daar dan tegen doen? Het allerbelangrijkste is dat je het contact opzoekt. Stuur een reminder, laat weten dat je er nog bent. Of trek de aandacht door een unieke kortingscode te delen, één waarmee je het contact persoonlijk maakt. Toon interesse in de verloren klant en kijk of je hem of haar wellicht verder kan helpen in het aankoopproces. En even los van dit persoonlijke contact met verloren klanten is het ook zaak om je webshop kritisch te bekijken. Zijn je verzendkosten duidelijk? Is er veel ruimte voor afleiding in de conversie funnel? Kunnen bezoekers ook zonder account bij je bestellen? Bied je voldoende en bekende betaalproviders aan? Wees er zeker van dat jij er alles aan hebt gedaan om potentiële klanten niet te hoeven verliezen!

Zo doen zij dat

Krijg je al wat creatieve ideeën? Of heb je nog meer inspiratie nodig? Onderstaande voorbeelden laten zien hoe je bovengenoemde tips in de praktijk kunt brengen. Watch and learn!

SuperDry herinnerings mail:

superdry winkelwagen

Zalando per email:

zalandowinkelwagen

En onthoud, vind je dat ene te gekke item toch net iets te duur? Stop het in je winkelwagentje, maak een profiel aan, verlaat de webshop en wie weet krijg jij een mooie aanbieding in je e-mail! Klanten terugwinnen willen we immers allemaal…