Beste Webhosting / Nieuws & Achtergrond / Webhosting Jaaroverzicht 2018

Webhosting Jaaroverzicht 2018

Voordat iedereen met kerstvakantie gaat publiceren we alvast enigszins prematuur het jaaroverzicht van 2018. Mocht er de komende 2 weken nog wat moois/schokkends gebeuren wordt dat uiteraard toegevoegd. Vooralsnog zijn dit in onze ogen de hoogte en dieptepunten die de webhosting markt in 2018 flink hebben bezig gehouden.

01 januari: Betalen met Bitcoin

Met een koers van boven de $12k knalde de Bitcoin het jaar 2018 in en bereikte de hype ook de webhosting markt. Hosting bedrijven zoals Xynta, Mijnhostingpartner en Totallyhosted hebben Bitcoin als betaalmethode aan hun website toegevoegd. De huidige koers van de Bitcoin schommelt (of beter gezegd stuitert) nu rond de $3.500 (bekijk de actuele koers op Coinmarketcap).

21 februari: TWS is de nieuwe eigenaar Yourhosting, Versio en meer

Strikwerda Investments komt met TWS de Nederlandse hostingmarkt binnen en is naar eigen zeggen gelijk de nieuwe marktleider. Aangezien Yourhosting en Versio twee grote spelers zijn zal dat vast kloppen. Het doel is niet alleen in Nederland maar ook in Europa de hosting markt te veroveren (Bron: TWS). Meerdere overnames in Nederland volgen in 2018, bekijk hier de lijst met huidige bedrijven die onder de TWS groep vallen.

21 mei: Adobe koopt Magento

Adobe Systems heeft voor $1,68 miljard het ecommerce platform Magento overgenomen.

25 mei: AVG / GDPR

Of het nu de AVG of de GDPR wordt genoemd, niets heeft webhosting bedrijven en website eigenaren zo bezig gehouden als de invoering van deze nieuwe privacywet.

07 augustus: Webhosting Snelheidstest 2018

Aan de hand van onafhankelijke metingen van Uptrends hebben we vanuit Webhosters tien hosting bedrijven getest op snelheid. Door anoniem hosting pakketten af te nemen en WordPress te installeren konden we zo de snelheid vergelijken over een periode van 2 weken. Yourhosting bleek de snelste in de test gevolgd door Sohosted. Bekijk hier de volledige resultaten van de snelheidstest.

10 augustus: TransIP neemt moederbedrijf CloudVPS over

Niet alleen TWS is op overnamepad in 2018, TransIP heeft het IT-ernity uit Zwolle overgenomen. IT-ernity is het moederbedrijf van onder meer CloudVPS, Webstekker en VDX (volledige lijst).

30 november: Versio verhoogt tarieven

Door de tariefwijzigingen te ‘verbergen’ in een vrolijke email op vrijdagavond heeft Versio bij sommige klanten kwaad bloed gezet. Op plekken als Twitter, Sitedeals en Trustpilot regende het klachten over de prijsverhoging die kon oplopen tot 400% afhankelijk van de afgenomen diensten.

6 december: WordPress 5.0 ‘bebo’

Na enkele keren te zijn uitgesteld is de WordPress Gutenberg oftewel WordPress 5.0 ‘bebo’ dan eindelijk uitgebracht. Veel website eigenaren zijn nog huiverig om over te stappen en de klassieke editor wordt dan ook nog lang ondersteund.

17 januari: Webhosters.nl in een nieuw jasje

Omdat we niet met onszelf willen beginnen sluiten we dit jaaroverzicht af met de re-launch van Webhosters.nl in januari 2018. Dankzij het harde werk van New Fountain in Haarlem konden we het jaar beginnen met een nieuw platform in een nieuw design. Voor wie wil terugkijken naar de ‘oude’ website hosten we hier een screenshot en is dit de Archive link. Het is mooi om te zien dat de website niet alleen mooier is (dat vinden wij athans) maar ook steeds meer wordt bekeken (nu meer dan 15 duizend pagina’s per maand) en dat met name het aantal gedeelde reviews ook hoog is (meer dan 1.500 in 2018).

Met deze 9 hoogte- en/of dieptepunten sluiten we het jaar af, we wensen iedereen namens Webhosters.nl alvast een fijne kerstvakantie en een veilige jaarwisseling!

STRATO_banner_Webhosters